Fristående fortsättning på spännande barndeckareserie

Den glömda kartan är andra delen i serien Mysterierna i Sörbodane av Annika Billberg där vi får följa Emma och Carl-Fredrik. Det är en spännande deckarserie för barn i åldern 9–12 år. Barnen älskade den första boken.

Första boken i serien, Dagboken i ödehuset, fick fina lovord från såväl recensenter som från sina första läsare, alltifrån ”Asbra och precis min typ av bok” (Ivar, 10 år) till ”Boken var suverän, jag vill läsa nummer två också” (Alva 11 år). Och nu är alltså den fristående fortsättningen här.

När Emma och Carl-Fredrik träffas igen känns allt precis som förra sommarlovet. Nästan. Carl-Fredrik märker att något inte står riktigt rätt till med Emma, men hon vill inte avslöja vad det är. Och hon märker knappt att han också tyngs av något som han tycker är jobbigt.

En dag i skogen upptäcker de att ett bygge har dragit igång där torpet Benhagen en gång stod. Varför vet ingen vad det är som är i görningen? Och vem är kvinnan i den svarta bilen?

Av en slump hittar de en gammal karta som pojken Albin ritade för över hundra år sedan. Men varför ritade han den? Hade han någon aning om vilket hemskt öde som väntade honom? Snart förstår de att det nog inte är en tillfällighet att tre okända män gräver i marken runt Benhagen. Har den gamla kartan en koppling till de mystiska sakerna som händer i Sörbodane den här sommaren?

Böckerna i serien utspelar sig på den dalsländska landsbygden där författaren Annika Billberg själv tillbringat många somrar. Flera av platserna finns i verkligheten, även om Annika har tagit sig en del friheter och flyttat om på kartan för att skapa rätt känsla i berättelsen.

”Att återuppleva alla miljöer och platser genom de här böckerna är både roligt och ibland lite vemodigt”, säger hon. ”Det finns många kära minnen och bara en del av dem får plats i min berättelse.”
Det som gör att Mysterierna i Sörbodane sticker ut från mängden är att alla mysterierna har någon slags anknytning till en svunnen tid.

”Att berätta om en gammal tid är spännande, svårt och roligt”, säger Annika som i boken målar upp bondpojken Albins liv i början av 1900-talet för oss. Det är när Emma och Carl-Fredrik hittar en gammal karta som han har ritat som de dras in i ett nytt sommaräventyr och börjar förstå att saker och ting hänger ihop mer än de kunnat ana.

Precis som i första boken är det inte bara mysteriet som är en viktig del av berättelsen, det handlar även om vänskap, om att våga möta sina rädslor och att hantera förändringar.

Annika Billberg är född 1975 i Östersund, växte upp i Jönköping men bor numera i Enebyberg, Stockholm. Hon arbetar som egenföretagare och rådgivare inom kommunikation. Inspiration till Mysterierna i Sörbodane har hon tagit från sina egna somrar som hon tillbringade i den lilla byn i Dalsland.

Utkom 21 mars 2022.

Marknad
marknad@hoi.se

Lilla Hoi är en del av Hoi Publishing - ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

En gammal karta blir början på ett nytt spännande sommarlovsmysterium för Emma och Carl-Fredrik i Sörbodane.

Att återuppleva alla miljöer och platser genom de här böckerna är både roligt och ibland lite vemodigt.
Annika Billberg