Gå från fem till femtio anställda – den ultimata handboken

Allt som tidigare har varit rätt i startupfasen kan vara det största hindret för att fortsätta växa, det menar författare Thomas Ahrens som har nära 40 års erfarenhet av att utveckla företag. Scale up – shape up är den perfekta guiden som hjälper ditt företag att växa tio gånger upp, utkommer på Kunskapshuset förlag den 21 maj.

Scale up – shape up är en handbok för dig som siktar på att bygga upp ett fullskaligt tillväxtföretag. Thomas Ahrens har jobbat med över 100 snabbväxande företag och genom uppdrag samt research har han skaffat sig digra kunskaper i ämnet.

– Det finns många företag som har en unik produkt och en växande marknad, men ändå inte når över tio anställda. Om de bara skulle ha rätt verktyg skulle de kunna bli stora internationella spelare, säger han.

De vanligaste problemen för tillväxtföretag
Scale up – shape up är en bok om vanliga problem som många startup-företag drabbas av och Thomas Ahrens ger både exempel och handfasta råd för att lösa dessa. Han menar exempelvis att uppstartsföretag ska “äta elefanten i småbitar” och akta sig för stora kunder.

– De äter ofta energi och är nästan omöjliga att förstå utifrån. Kör istället guerillataktik: börja med mindre kunder och jobba dig uppåt!

För intervju eller recensionsex mejla marknad@hoi.se

Mer om författaren

Med sin bakgrund som konsult fokuserar Thomas på att ta företag från startupfasen till att växa med över 50 anställda. Som genuin smålänning söker han ständigt efter de jordnära lösningarna på ett enkelt språk som alla kan förstå. Hans debutbok Driving the Tiger är en av tio böcker om snabbväxare.

Thomas tips för att växa som företag

• Våga fokusera och tacka nej
    Som startup skjuter du med hagelbössa, som Scaleup använder du kikarsikte.

• Erbjud bästa helheten
    Du måste inte ha den bästa produkten – men har du bästa service, trygghet och leveranser blir du snabbt lönsam, kunderna litar på dig och konkurrenterna har svårare att kopiera.

• Bygg en säljmaskin
    Fokusera på kundens köpprocess och inte bara er säljprocess. Det finns många i ett företag som skapar kunder som kommer tillbaka om och om igen. Mät det som bygger en ideal-kundbas framåt.

• Bygg för när ketchupen kommer
    Bygg leveranskapacitet utan fasta kostnader. När kunderna rusar till ”har den fattige ingen sked”, så om kapaciteten inte redan finns får någon annan skörda det pionjärerna sått.

• Använd kaospendeln
    Hitta balansen mellan kaos och byråkrati. Älska ordning och reda men hata byråkrati. Ha enkla rutiner som förebygger tunga processer. Testa istället för att utreda!