Hårdrockarnas liv har aldrig varit hårdare i roman om att mogna

Från ungdomskultur till medelålderskris. Har livet som hårdrockare någonsin varit hårdare?

Dan Nilsson, med bakgrund som journalist och hårdrocksrecensent, har många gånger försökt kombinera vardagslivet med rocklivet. Genom sin nya roman Metallskallar ställer han sig frågan: Har vi hårdrockare förändrats – eller är det världen runt omkring som inte längre är densamma?

– Jag vill skildra kontrasterna i livet på ett underhållande sätt, berättar Dan Nilsson om sin bok.

– Det handlar om livets ytterligheter: mjuka och hårda värden, familj och frihet, lycka och lidande, ljus och mörker, himmel och helvete …

För många var hårdrock en gång i tiden en extrem och dekadent ungdomskultur, laddad med ett mörkt och destruktivt symbolspråk. I dag betraktar många hårdrocken som en gammaldags musikstil som inte lika ofta får utomstående att höja på ögonbrynen.

Men faktum är att den fortfarande lockar unga människor, även om genomsnittsåldern samtidigt blir högre och högre. Och fortfarande drar band som Metallica, Rammstein och Ghost en större publik än de flesta andra musikgenrer, liksom evenemang som Sweden Rock Festival där en stor del av Metallskallar utspelar sig. Något som dock förändrats är att publiken numera hör hemma i alla samhällsgrupper, till skillnad från förr då hårdrocken ansågs vara underklassens musik.

– Jag beskriver en livsstil som nuförtiden går hand i hand med ett vardagsliv som ofta innehåller barn och familj, precis som för andra människor. Här krockar vardagen med gamla och nya problem, betraktat i ljuset av den dekadens som musikstilen en gång beskylldes för, förklarar Dan Nilsson.

Mest av allt handlar det om att leva ut sina drömmar om frihet – vare sig man bokar en chartersemester eller fixar spelningar med sitt rockband. Och så kallad ”egentid” är ju livsnödvändig för alla som har familj, oavsett om man går till gymmet eller till replokalen.

Även om Metallskallar avhandlar en del allmänmänskliga ämnen får de mer inbitna hårdrockarna ett mervärde i beskrivningen av festivallivet och alla musikreferenser.

– Jag hade otroligt kul när jag skrev boken. Det var som en dröm att få beskriva Judas Priests musik som terapi för människor i kris, säger Dan Nilsson som roat sig med mycket namedropping av minnesvärda band i sitt skrivande.

Han vill särskilt framhålla kvinnorna i boken, som tar revansch i en musikgenre som alltid varit mansdominerad. Huvudpersonen Sara är en stark karaktär som inte ”tar skit från någon” och är den som driver handlingen framåt.

Metallskallar handlar om paret Sara och Markus som är i fyrtioårsåldern och som har hittat tillbaka till varandra efter många år. Båda söker lugn och ro efter många konflikter på sina olika håll. Med två små barn i hemmet gäller det att få ihop vardagen, särskilt som att Markus spelar i ett hårdrocksband. Det blir inte lättare när Sara involveras i sina väninnors problem med sina män, vilket slutar med att de återförenar sitt gamla rockband. Vem ska nu styra upp vardagen?

En vacker dag tar Sara ett drastiskt beslut som ska rädda både kärleken, vänskapen och bandet – vilket leder dem till Sweden Rock Festival i Blekinge. Allt kommer att bli bra – om alla bara är med på hennes planer.

Dan Nilsson är född 1971 i skånska Eslöv, där han växte upp med att lyssna på musik och spela i rockband. Som vuxen blev han journalist och har också varit hårdrocksrecensent. Han har tidigare skrivit spänningsromanerna Bevakaren (2015) och Jag följer dig (2017). Numera bor han i Årsta i Stockholm med sin familj.

Utkommer 21 mars.

För mer information, kontakt med författaren och för att beställa recensionsexemplar vänligen kontakta förlaget på: marknad@hoi.se

Kontakta marknadsavdelningen

Hoi Förlag AB

Besöksadress: Johannesgränd 1, 3tr, 111 30 Stockholm

e-post: marknad@hoi.se

www.hoi.se

shop.hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Rock och vardagsliv – går det ihop?

Det var som en dröm att få beskriva Judas Priests musik som terapi för människor i kris.
Dan Nilsson, författare