Hoi Agency säljer De sju nycklarna till Tjeckien

Nu får De sju nycklarna av Åsa Schwarz chansen att nå fler läsare utanför Sveriges gränser. Hoi Agency har i samarbete med en internationell agentur skrivit avtal om tjeckisk utgivning av den rafflande thrillern, som samtidigt planeras att bli tv-serie.

Hoi Agency, som representerar några av Hoi Förlags författare i utlandet, har i samarbete med Linwood Messina Literary Agency i Paris sålt De sju nycklarna till bokförlaget Metafora i Tjeckien.

– Vi arbetar allt mer med rättighetsförsäljning, och i förlagets stora utbud finns många bra berättelser att presentera, säger Lars Rambe, vd för förlagsgruppen där Hoi Agency ingår.

Hoi Agency har sedan tidigare skrivit avtal för De sju nycklarna vad gäller rättigheterna för film och tv och där produktionsbolaget Yellow Bird nu arbetar med att göra en tv-serie baserad på boken. Åsa Schwarz får nu alltså ännu ett glädjande bevis för att hennes historia är lockande för en internationell publik.

De sju nycklarna är redan en bästsäljare i Sverige. Den handlar om Rebecka, en av sju internationella nyckelbärare som bär kodnyckeln till internet. Nyckelbärarna träffas regelbundet i Washington för att uppdatera systemet som styr internettrafiken. Om de inte gör det kommer nätet att gå ner och alla moderna samhällen gå under.

När nyckelbärare efter nyckelbärare blir utsatta för attentat förstår Rebecka att hon måste gå under jorden. Med sina extrema hackerkunskaper gör Rebecka och hennes följeslagare allt för att lösa gåtan. Spåren pekar åt alla håll: kinesiska underrättelsetjänsten, nynazistiska organisationer och NSA.

En natt vaknar Rebecka – medan hennes barn sover i rummet intill – med en pistol mot huvudet. Någon väser ”The key” …

– Den här berättelsen har jag tänkt på i många år, ända sedan första gången nycklarna användes år 2010. Med dem som utgångspunkt är det lätt att visa hur sårbart samhället är i dag, säger Åsa Schwarz om vad som lockade henne att skriva boken – och som nu lockar andra att läsa den.

Åsa Schwarz böcker har getts ut i 20 länder. Förutom att vara en framgångsrik författare jobbar hon som säkerhetskrönikör och IT-säkerhetskonsult på Knowit.

För mer information, kontakt med författaren och för att beställa recensionsexemplar vänligen kontakta förlaget på: info@hoi.se

Susanne Ahlenius
Marknadsledning
susanne@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

I förlagets stora utbud finns många bra berättelser att presentera.
Lars Rambe, vd Hoi Förlag