Hoi Publishing AB genomför förvärv av mediabolaget Eleven Stories AB

Styrelsen i Hoi Publishing AB (”Hoi”) har idag godkänt avtal om att förvärva 50,1% av aktierna i mediabolaget Eleven Stories AB för en köpeskilling om 30,1 m SEK varav 22,6 m SEK utgår som en tilläggsköpeskilling uppdelat och baserat på framgång för minst fyra målprojekt. Grundköpeskillingen består av 5 000 000 B-aktier i Hoi som avses emitteras till säljaren Hungry Eye AB genom en riktad nyemission till en teckningskurs om 1,50 SEK per aktie. Förutom köpeskillingen kommer Hoi att göra ett ovillkorat aktieägartillskott på 500 k SEK kontant. Tilläggsköpeskillingen består av totalt 9 040 000 B-aktier i Hoi uppdelat på fyra delar om 2 260 000 B-aktier som avses emitteras till säljaren genom riktade nyemissioner till en teckningskurs om 2,50 SEK per aktie under en mätperiod som sträcker sig fram till 1 september 2029 med årliga avstämningar. Förvärvet sker på skuldfri basis. Genomförandet av förvärvet av Eleven Stories AB är villkorat av att förvärvet och kvittningsemissionen godkänns vid extra bolagsstämma i Bolaget. Kallelse till den extra bolagsstämman kommer att offentliggöras i ett separat pressmeddelande.

Förvärvet av Eleven Stories AB

Affären innebär att Hoi blir majoritetsägare i ett mediabolag med en väsentlig rättighetskatalog innehållande film-, teater-, spel och bokrättigheter. Genom förvärvet bygger Hoi en position inom produktion av rörlig media baserat på de omfattande och värdefulla rättigheter som tagits fram och utvecklats av filmproducenterna och tillika regissörerna Håkan Bjerking och Daniel Fridell. Katalogen inkluderar bland annat rättigheterna till

• musikalen My name is Fleming, Ian Fleming, om mannen som skapade James Bond skriven av Håkan Bjerking och Jan-Erik Sääf som skall ha sin premiär i England under säsongen 2025-26 med Austin Shaw som senior advisor. Shaw har tidigare producerat filmatiseringen av bland annat Phantom of the Opera.
  • filmen The Comic Book Girl, en superhjältefilm i samarbete med tidigare medarbetare till Stan Lee på DC Comics och Marvel, samt
  • filmen Brottarbröder, ”En fight för livet” - en sann historia baserad på Martin & Jimmy Lidbergs framgångssaga från Farsta till att bli världens bästa brottare.
  • Den fantastiska filmen om mottagaren av Nobels fredspris Dr Denis Mukwege som byggt upp Panzi-sjukhuset i Kongo.

Anette Mattson, som är VD i Hoi:s intressebolag Script46 AB, kommer också att ta rollen som VD för Eleven Stories AB samtidigt som hennes eget bolag AM Production AB  blir delägare i Eleven Stories AB med 9,9% av aktierna.

Tillträdesdagen planeras till den 1 oktober 2024 och effekten av förvärvet beräknas kunna redovisas för Q4 2024 i kvartalsrapporten 24 februari 2025.

Eleven Stories AB har hittills i år en begränsad omsättning på cirka 365 k SEK med en vinst på cirka 80 k SEK, men det är först i förberedelse för den här affären som grundarna Håkan Bjerking och Daniel Fridell fullt ut har placerat sina rättigheter i bolaget och säkrat planerna för förverkligandet av flera av de aktuella verken som film, teveserie, teater och/eller spel. Med det nätverk och den kompetens som Anette Mattsson tillför som VD och därtill en noterad koncerns väsentliga personella och administrativa resurser skapas här en kombination som Hoi bedömer har potential att generera en väsentlig omsättningsökning och positiv resultatpåverkan för koncernen inom tre år.

En portfölj med 7 projekt med budgetar mellan 20 m SEK och 120 m SEK är redan delfinansierade och i ett par fall på mycket god väg att bli verklighet med förväntade premiärer 2025 eller 2026.

Lock-up

Säljaren Hungry eye AB, tillika tecknaren i kvittningsemissionen, har åtagit sig att inte sälja, eller på annat sätt överlåta aktierna som emitteras i kvittningsemissionen under en period om 36 månader från den 1 oktober 2024. Även tilläggsköpeskillingen i form av aktier får samma restriktioner under 24 månader efter att de har erhållits av säljaren.

Om Håkan Bjerking:

Håkan har varit producent och regissör för flera filmer med A-listade skådespelare såsom Mikael Persbrandt, Alexandra Rapaport, Gustav och Alexander Skarsgård. Han har producerat prisbelönta filmer som "Øienstikker" (Dragon Fly) med Kim Bodnia, Maria Bonnevie och Mikael Persbrandt, och "Swedish Beauty" (Dubbel 8). Hans senaste producerade film var den kritikerrosade "En enkel till Antibes" med Rebecca Ferguson och Sven-Bertil Taube i huvudrollerna.

Han debuterade som regissör på Dramaten 1982 med uppsättningen ”Klassfiende” med bland annat Peter Stormare och därefter på Folkteatern GävleborgAngereds teaterGöteborgs stadsteaterStora Teatern, GöteborgStockholms stadsteater, Norrbottensteatern, Riksteatern och Radioteatern.

Han har även skrivit musikaler, däribland ”Snövit” tillsammans med Orup som blev en framgång 2011.

Om Daniel Fridell:

Daniel är en prisbelönt regissör med en rad av skandinaviska och internationella teve- och filmprojekt bakom sig. Han har både regisserat och producerat filmer av hög konstnärlig kvalitét liksom blockbusters för Canal+, Universal Studios Nordic, SF, Paramount Nordic, Columbia Tristar, Scanbox, Cmore och Nordisk Film. Hans hyllade dokumentär ”El Medico: The Cubaton Story” vann HBO-priset för bästa film. Han är känd som en "skådespelarregissör" och hans arbete med skådespelare som Mikael Persbrandt, Noomi Rapace, Sofia Helin och Misha Barton har lett till flera svenska Guldbaggepriser och internationella utmärkelser.

Bland filmerna kan nämnas ”Under Ytan” (1997), ”Dubbel-8” (2000) som båda blev uttagna och visades på Toronto filmfestival, ”Blood brothers” (2005) och ”Säg att du älskar mig” (2006). Han har också regisserat True Crime-serien ”Svartenbrandt” (för TV4).

Daniel är även författare med bland annat den stora succén ”Ett ord för blod” som han skrev tillsammans med Faysa Idle. I år publiceras deckaren ”Schackspelaren” som han skrivit tillsammans med Börge Hellström. Han skrev även bästsäljaren ”Svartenbrandt” 2017 som även blev dokumentärserie.

Om Anette Mattsson:

Anette är idag VD för Script46 AB som Hoi Publishing äger 29,3% av, ett bolag som arbetar nära författarna och erbjuder ett nav av tjänster för kreatörer och produktionsbolag inom rörlig media. Anette var tidigare VD för den regionala filmfonden "Film Capital Stockholm" i Stockholm-Mälardalen där hon skapade en tillväxt av fondmedel från 1 till 70 m SEK på bara 3 år. Hon har varit Exekutiv Producent och medverkat till finansieringen under åren 2015-2018 av totalt 25 långfilmer, 18 dramaserier och 17 dokumentärer.

Anette har mer än 25 års erfarenhet som ledare och chef och får återkommande uppdrag inom affärsutveckling för ägarledda små och medelstora företag i många olika branscher.

”Den här affären innebär ett unikt samarbete och en mycket värdefull breddning av verksamheten inom Hoi-koncernen som skapar nya stora möjligheter. Jag välkomnar särskilt Håkan Bjerking och Daniel Fridell som stora aktieägare i Hoi och ser fram emot det konkreta förverkligandet av flera oerhört spännande projekt tillsammans. Det här bygger konceptet bok till film som vi arbetar med sedan tidigare på ett mycket påtagligt vis och där jag gläder mig åt att Anette Mattsson får en ännu starkare roll i samarbetet med oss ”, säger Lars Rambe, VD Hoi Publishing.

”Nu åker vi till London för att göra vår showcase av Fleming-musikalen”, säger Håkan Bjerking, delägare och grundare i Eleven Stories AB.

”Det här känns som en solid och trygg plattform”, säger Daniel Fridell, delägare och grundare i Eleven Stories AB.

” Nu tar vi oss vidare mot stjärnorna med verkliga stjärnor i bagaget!
I den här gruppen har vi all den erfarenhet som krävs med ett fantastiskt nätverk och spännande produktioner som jag verkligen ser fram emot att få vara med och utveckla”, säger Anette Mattsson, delägare och tillträdande VD Eleven Stories AB.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Lars Rambe, VD Hoi Publishing

+46 709 369080

Denna information är sådan information som Hoi Publishing är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 september 2024 klockan 12:45 CEST.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare, författare eller aktieägare.