Hoi Publishing breddar strategin och bygger mediadivision

Hoi Publishing har genom det två aktuella förvärven av majoritetsandelar i Eleven Stories AB och Script46 AB nu i början av september skaffat sig rättigheter till uppenbart värdefulla produktioner som i ett par fall är påtagligt nära fullbordande. Anette Mattsson, VD i båda bolagen, tar nu plats i Hoi Publishings ledningsgrupp samtidigt som Hoi inrättar en särskild mediadivision med uppdrag att bygga värden baserat på konceptet ”bok till film”.

Hoi Publishing har en mycket aktiv förvärvsstrategi som redan visat sig i genomförandet av flera förvärv i både Sverige och Danmark de senaste tre åren. Genom förvärven förra veckan av majoritetsandelar i bolagen Eleven Stories AB och Script46 AB har förlagskoncernen etablerat väsentliga intressen i finansieringen och produktionen av rörlig media inklusive rättigheter i flera produktioner med hög profil och på god väg mot full finansiering. Hoi tar nu nästa logiska steg genom att formellt etablera en särskild mediadivision under ledning av Anette Mattsson som därmed också tar steget in i förlags- och mediakoncernens ledningsgrupp. Den här utvecklingen innebär dessutom att den tidigare antagna förvärvsstrategin breddas till att även omfatta intresse för uppköpskandidater verksamma inom rörlig media som kan komplettera den verksamhet som Hoi nu bygger inom området.

”Det här är en roll som passar mig perfekt. Jag ser fram emot att bygga en stark verksamhet i nära samarbete med talangfulla kreatörer liksom med teamet på Hoi Publishing som jag redan haft förmånen att lära känna”, säger Anette Mattsson, operativ chef för mediadivisionen inom Hoi Publishing tillika VD för Eleven Stories AB och Script46 AB.

Hoi Publishing är Sveriges ledande hybridförlag med en starkt digitaliserad verksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 400 titlar i olika genrer genom en hybridmodell (den unika och väletablerade Hoi-modellen) där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Ekström & Garay, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden och i ett par segment även marknadsledande. Förlaget har även tre dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Verksamheten breddas nu även till en satsning på rörlig media i en egen division. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler chansen att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.