Hoi Publishing gör tilläggsförvärv från Tallberg Communication & Entertainment

Hoi Publishing AB har överenskommit med Tallberg Communication & Entertainment AB om ett tilläggsförvärv av ett boklager och andra tillgångar. Hoi köpte Tallbergs Förlag från bolaget i januari, en affär till ett värde på c:a 1,2 mkr. Det bokförda värdet på det nu överlåtna lagret uppgår till c:a 300 tkr och därtill säkras nya förlagsavtal till ett värde på minst ytterligare 200 tkr. Betalning för tillgångarna sker enbart genom övertagande av royaltyåtaganden och några andra åtaganden till ett uppskattat värde på 100 tkr. Affären sker på skuldfri basis.

I samband med detta förvärv har parterna även överenskommit att Hoi har rätt att reglera den överenskomna tilläggsköpeskillingen på 210 tkr i förvärvet av Tallbergs Förlag genom kvittning mot B-aktier i Hoi till kursen 3:00 kronor.

Hoi Publishing AB förvärvade genom en inkråmsöverlåtelse Tallbergs Förlag i januari 2022 från det bolag som numera heter Tallberg Communication & Entertainment AB för en fast köpeskilling om 1 mkr och därtill en tilläggsköpeskilling som det var sagt skulle fastställas och regleras kontant i mars 2023. Tallbergs Förlag är idag Hoi Publishings imprint för litteratur med inriktning på HBTQ- och minoritetsfrågor. Genom tilläggsförvärvet som genomförs nu genast tillförs Hoi värdefulla och omsättningsbara tillgångar i form av främst böcker och spel. Även de nya förlagsavtalen som nu kan slutligt regleras mellan parterna innebär ytterligare intäktsmöjligheter för Hoi. Fastställandet av tilläggsköpeskillingen tidigare än planerat och att denna kan regleras genom kvittning mot aktier innebär därtill en liten likviditetsförstärkning för verksamheten 2023.

På detta sätt frigörs även tid för verksamhetsledaren för Tallbergs Förlag, Marcus Tallberg, att ägna sig helhjärtat åt denna verksamhet inom Hoi.

"Tallbergs Förlag har på kort tid blivit en integrerad och viktig del av Hoi Publishing. Det här tilläggsförvärvet förstärker affären för båda parter och dessutom kan vi nu ytterligare utveckla Marcus Tallbergs roll på förlaget", säger Lars Rambe, VD för Hoi Publishing.

"Vi bygger Tallbergs Förlag hela tiden och har nu senast haft en stark närvaro med många aktiviteter på Stockholm Pride. Tilläggsaffären ger mig möjlighet att fokusera på att bygga Sveriges främsta temaförlag för HBTQ- och minoritetsfrågor samtidigt som aktieägarna i Tallberg Communication & Entertainment på det här sättet får ytterligare värde i Hoi Publishing", säger Marcus Tallberg, verksamhetsledare för Tallbergs Förlag och tillika huvudägare i Tallberg Communication & Entertainment.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare, författare eller aktieägare.