Hoi Publishing offentliggör utfall i Företrädesemissionen

Hoi Publishing AB (”Hoi” eller ”Bolaget”) offentliggör idag det slutliga utfallet i den nyemission av B-aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (”Företrädesemissionen”) vars teckningsperiod avslutades den 24 april 2024. Totalt tecknades 11 191 016 B-aktier vilket motsvarar 63 procent av Företrädesemissionen varav  2 440 320 B-aktier, motsvarande 14 procent av Företrädesemissionen, tecknades med stöd av teckningsrätter och 8 200 696 B-aktier, motsvarande 46 procent av Företrädesemissionen, tecknades utan stöd av teckningsrätter. Därmed tilldelas toppgaranterna 550 000 B-aktier, motsvarande 3 procent av Företrädesemissionen, varigenom Företrädesemissionen sammanlagt är tecknad till 63 procent. Hoi tillförs därmed 4,4 MSEK före emissionskostnader samt kvittning.

Kommentar från Bolagets VD Lars Rambe

”Vi vill börja med att tacka befintliga och nya aktieägare som visat sitt stöd till Hoi i den nu avslutade emissionen. Fler engagerade ägare är viktigt för oss. Med det kapital som nu tillförs bolaget stärker vi balansräkningen genom avbetalning av räntebärande lån samtidigt som vi erhåller mer rörelsekapital till stöd för integrationen av Ekström & Garay AB i Hoi-koncernen. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla Hoi med fortsatt stark tillväxt och med lönsamhet inom räckhåll, en viktig och nydanande förlagsaktör i Norden.”

Tilldelning i Företrädesemissionen

De som har tecknat B-aktier utan stöd av teckningsrätter har tilldelats B-aktier i enlighet med de principer som anges i det Informationsmemorandum som offentliggjordes av Bolaget den 9 april 2024. Vid tilldelning beräknas avräkningsnota skickas ut idag den 29 april 2024. Tecknade och tilldelade B-aktier ska betalas kontant i enlighet med instruktionerna på avräkningsnotan. Förvaltarregistrerade aktieägare kommer få besked om tilldelning i enlighet med förvaltarens rutiner.

Utspädning med anledning av Företrädesemissionen

Genom Företrädesemissionen och den riktade nyemissionen ökar antalet B-aktier i Hoi med 11 191 016 aktier från 17 772 998 B-aktier till 28 964 014 B-aktier och aktiekapitalet ökar med 1 119 102 SEK från 2 233 600 till 3 352 701 SEK. Aktieägare som inte har deltagit i Företrädesemissionen har därmed fått sin ägarandel i Hoi utspädd med 33 procent.

Handel med BTA

Handel med betalda tecknade aktier (BTA) på Nordic SME pågår under kortnamnet HOI BTB fram till dess att Företrädesemissionen har registrerats vid Bolagsverket, vilket beräknas ske omkring mitten av maj 2024. Därefter kommer BTA att omvandlas till aktier.

Denna information är sådan information som Hoi Publishing är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024 klockan 08:45 CEST.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare, författare eller aktieägare.