Hoi Publishing presenterar bokslutskommuniké för 2023

OKTOBER - DECEMBER 2023 I SAMMANDRAG

• Nettoomsättning ökade med 72,0% och uppgick till 5 183 k SEK (3 013 k SEK)

• EBITDA uppgick till 124 k SEK (-227 k SEK)

• Rörelseresultatet uppgick till -1 021 k SEK (-1 001 k SEK)

• Periodens resultat uppgick till -1 903 k SEK (-1 180 k SEK)

• Resultat per aktie före utspädning respektive efter utspädning uppgick till -0.11 SEK (-0.12 SEK) respektive -0.10 SEK (-0.11 SEK)

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 419 k SEK (-1 221 k SEK)

JANUARI - DECEMBER 2023 I SAMMANDRAG

• Nettoomsättning ökade med 43,7 % och uppgick till 15 740 k SEK (10 950 k SEK)

• EBITDA uppgick till 829 k SEK (-1 004 k SEK)

• Rörelseresultatet uppgick till -2 533 k SEK (-3 317 k SEK)

• Periodens resultat uppgick till -4 568 k SEK (-3 847 k SEK)

• Resultat per aktie före utspädning respektive efter utspädning uppgick till -0.34 SEK (-0.43 SEK) respektive -0.31 SEK (-0.42 SEK)

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 828 k SEK (-946 k SEK)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET

• På extra bolagsstämma den 24 oktober beslutades att godkänna det presenterade förvärvet av det danska förlaget Historia Group ApS för en i jämförelse med styrelsens förslag reducerad köpeskil- ling om 2,5 m SEK vid tillträdet och en tilläggsköpeskilling om 2,0 m SEK att erläggas senast i augusti 2025, enbart om överenskomna resultat- och omsättningsmål kan konstateras ha uppnåtts per 30 juni 2025.

• Köpeskillingen ska i sin helhet regleras genom kvittning mot B-aktier i Hoi till en överenskommen kurs om 2:00 SEK per aktie.

• Då parterna därefter kunde gemensamt konstatera att vissa personalrelaterade frågor behöver vara lösta innan tillträde kan ske, togs det gemensamma beslutet att skjuta tillträdesdagen senast till slutet på första kvartalet 2024.

• En ny extra bolagsstämma kommer utlysas och genomföras när tillträdesdagen är slutligt fastställd för att besluta om erläggandet av den första delen av köpeskillingen i form av B-aktier enligt ovan.

• Rikki Tholstrup Jørgensen lämnade styrelsen på egen begäran i oktober för att få en friare roll som entreprenör och aktiv ägare.

• Styrelsen tog 30 oktober beslut om en riktad emission omfattande 1 817 000 nya B-aktier till kursen 0,65 kronor i enlighet med bemyndigandet från årsstämman.

• Genom den riktade emissionen tillfördes förlaget 1 181 k SEK före emissionskostnader. Därtill har förlaget lånat upp 1 500 k SEK med lånetider mellan ett och tre år på marknadsmässiga
    villkor.

• Den 22 november förvärvades det danska förlaget Griffle i en inkråmsaffär för en köpeskilling om 100 k DKK, vilket även medförde att den erfarna grafiska formgivaren och förläggaren Elin Steffen- sen rekryterades till den danska verksamheten.

• Den 27 november förvärvades den danska text- och marknadsbyrån Cortekst i en inkråmsaffär där samtliga anställda i Cortekst sedan dess ingår i vårt danska team. Verksamhetsledaren Mia Rasmus- sen blev därmed också utsedd som verksamhetsansvarig för Hoi Forlag i Danmark.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Vid styrelsemöte 23 januari beslutades att godkänna förvärvet av Ekström & Garay AB villkorat av bo- lagsstämmans godkännande. Köpeskillingen är 11,0 m SEK där 8,5 m SEK erläggs i samband med tillträdet och en tilläggsköpeskilling om 2,5 m SEK erläggs när den svenska verksamheten som helhet visar vinst på bottenraden, dock tidigast beräknat på räkenskapsåret 2026 med utbetalning 31 mars året efter.

• Köpeskillingen regleras med avseende på 8,0 m SEK genom kvittning mot B-aktier i Hoi till en över- enskommen kurs om 2:00 SEK per aktie. Säljaren CQA AB erhåller därmed 4 000 000 B-aktier. 500 k SEK regleras kontant.

• Tilläggsköpeskillingen regleras med avseende på 2,0 m SEK genom kvittning mot B-aktier i Hoi till en överenskommen kurs om 2:00 SEK per aktie. Säljaren CQA AB erhåller därmed 1 000 000 B-aktier. 500 k SEK regleras kontant.

• Extra bolagsstämma hålls 29 februari kl 10 på Johannesgränd 1 i Stockholm för beslut i frågorna ovan.

• Ekström & Garay omsatte 2021–2022 över 18,5 m SEK per år med positiva resultat. Under 2023 be- räknas omsättningen ha sjunkit till 15,0 m SEK med en förlust på 250 k SEK. Säljarens prognos för 2024 visar på en tydlig omsättningsökning och ett positivt resultat.

• En ny försäljningschef, Tina Bladbjerg, har rekryterats till den danska verksamheten. Hon tillträder sin tjänst 1 mars. Tina kommer närmast från det stora danska förlaget Gyldendal.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Lars Rambe, VD Hoi Publishing

+46 709 369080

Denna information är sådan information som Hoi Publishing är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 februari 2024 klockan 08:30 CEST.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare, författare eller aktieägare.