Hoi Publishing presenterar delårsrapport för januari – juni 2022

APRIL - JUNI 2022 I SAMMANDRAG

• Nettoomsättning minskade med 9,7 % och uppgick till 2 785 k SEK (3 086)
  • Rörelseresultatet uppgick till -977 k SEK (447)
  • Periodens resultat uppgick till -1 235 k SEK (395)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 026 k SEK (794)

JAN - JUNI 2022 I SAMMANDRAG

• Nettoomsättning minskade med 0,4 % och uppgick till 5 458 k SEK (5 479)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 881 k SEK (330)
  • Periodens resultat uppgick till -2 174 k SEK (244)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 034 k SEK (1 183)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

• Ansökan om notering på NGM Nordic SME lämnades in.
  • Vid årsstämman 30 maj genomfördes en ägarspridning genom Dividend Sweden i form av en kvittningsemission till ett värde på 3000 k SEK som innebar att 750 000 B-aktier delades ut till Dividend Swedens aktieägare. Förlaget fick därmed mer än 5000 aktieägare.
  • Vid årsstämman beslutades även om en nyemission riktad till allmänheten i Sverige och Nordnets kunder i Finland och Danmark.
  • Teckningserbjudandet skickades ut efter preliminärt godkännande för notering på NGM Nordic SME. Nyemissionen tecknades enbart upp till garantibeloppet på 6080 k SEK i det tuffa investeringsklimatet som rådde, men innebär likväl en god förstärkning av förlagets finansiella ställning.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Hoi Publishings B-aktie noterades på NGM Nordic SME med första handelsdag 8 juli.
  • Nyemissionen registrerades slutgiltigt av Bolagsverket den 11 juli och förlaget erhöll i samband därmed teckningslikviden.
  • Ett strategiskt samarbete med AI-bolaget Reedz AB annonserades den 14 juli med syfte att utvärdera möjligheterna att med Reedz AI-teknik översätta facklitterära och andra verk till andra språk och även att producera sådana verk för audio med hjälp av talsyntes.
  • Ett tilläggsförvärv från Tallberg Communication & Entertainment AB genomfördes den 8 augusti, vilket innebär en förstärkning av boklagret till ett värde på ca 300 k SEK och även säkerställande av ett par nya förlagsavtal.
  • Ytterligare förlagsavtal på Kunskapshuset Förlag har ingåtts eller är nära att fullbordas.

Denna information är sådan information som Hoi Publishing är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s            marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2022 klockan 08:00 CEST.

Hoi Publishing är Sveriges ledande hybridförlag med en starkt digitaliserad verksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell (den unika och väletablerade Hoi-modellen) där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden och i ett par segment även marknadsledande. Förlaget har även ett dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler chansen att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.