Hoi Publishing presenterar delårsrapport för januari – mars 2023

JAN - MARS 2023 I SAMMANDRAG

• Nettoomsättningen minskade med 7,9 % och uppgick till 2 462 k SEK (2 672 k SEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 169 k SEK (-904 k SEK)
  • Periodens resultat uppgick till -1 337 k SEK (-939 k SEK)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -642 k SEK (8 k SEK)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

• Representationsavtal har skrivits mellan Hoi Agency och flera ytterligare författare.
  • Ett antal skuldebrev har tecknats med författare och andra investerare som vill stödja förlagets verksamhet där dessa skuldebrev i de flesta fall är kvittningsbara mot B-aktier i förlaget vid ett senare tillfälle om förlaget så önskar.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Den 27 april förvärvades det danska förlaget Superlux ApS för en köpeskilling om 4 500 k SEK med en möjlig tilläggsköpeskilling vid uppnådda överenskomna omsättnings- och resultatmål om ytterligare 3 000 k SEK. Köpeskillingen regleras i sin helhet mot kvittning mot 1 500 000 B-aktier, det vill säga en värdering av förlaget till 3:00 kronor per aktie (bolagsvärde drygt 30 m SEK). Även tilläggsköpeskillingen kommer att regleras genom kvittning på samma villkor när och om den blir aktuell. Det här är därmed den största affären som Hoi någonsin har gjort.
  • Superlux ApS förväntas på helårsbasis att omsätta 4 750 k DKK med en EBITDA på 500 k DKK för det brutna räkenskapsåret som slutar 30 juni. Det danska förlaget har en katalog på över 150 titlar, vilket innebär att Hoi-koncernen nu har passerat 1000 titlar i sin totala katalog.
  • Det danska förlaget som har kontor i Odense kommer att integreras med Hoi Forlag ApS så att Hoi får en organisation i Danmark under ledning av Rikki Tholstrup Jørgensen som i kraft av försäljningen av Superlux ApS blir en av de största aktieägarna i Hoi Publishing AB.
  • Hoi-koncernen kommer genom förvärvet växa till en verksamhet som 2023 kan förväntas omsätta minst 17 m SEK och med ett betydligt bättre resultat än 2022.
  • Förvärvet av Superlux ApS tar Hoi till en helt ny nivå på verksamheten, både omsättnings- och innehållsmässigt. De mål som sattes i samband med noteringen för uppskalningen av verksamheten under 2023 kan redan nu konstateras ha överträffats.

Denna information är sådan information som Hoi Publishing är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2023 klockan 08:45 CEST.

Hoi Publishing är Sveriges ledande hybridförlag med en starkt digitaliserad verksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell (den unika och väletablerade Hoi-modellen) där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden och i ett par segment även marknadsledande. Förlaget har även två dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler chansen att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.