Hoi Publishing presenterar delårsrapport för januari – mars 2024

JANUARI - MARS 2024 I SAMMANDRAG

• Nettoomsättning ökade med 78,3 % och uppgick till 4 389 k SEK (2 462 k SEK)

• EBITDA uppgick till -52 k SEK (-609 k SEK)

• Rörelseresultatet uppgick till -1 653 k SEK (-1 169 k SEK)

• Periodens resultat uppgick till -2 093 k SEK (-1 337 k SEK)

• Resultat per aktie före utspädning respektive efter utspädning uppgick till -0.11 SEK (-0.13 SEK) respektive -0.10 SEK (-0.11 SEK)

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 156 k SEK (-536 k SEK)

• I periodens konsoliderade resultatet ingår Ekström & Garay AB för mars månad 2024. I föregående års period ingår inga effekter av Superlux Aps eller Ekström & Garay AB.

• VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

Vid styrelsemöte 23 januari beslutades att godkänna förvärvet av Ekström & Garay AB villkorat av bolags- stämmans godkännande. Köpeskillingen var 11,0 m SEK där 8,5 m SEK erlades i samband med tillträdet och en tilläggsköpeskilling om 2,5 m SEK erläggs när den svenska verksamheten som helhet visar vinst på bottenraden, dock tidigast beräknat på räkenskapsåret 2026 med utbetalning 31 mars året efter.

Vid extra bolagsstämma 29 februari beslutades om genomförförande av förvärvet enligt ovan. Köpeskil- lingen reglerades med avseende på 8,0 m SEK genom kvittning mot B-aktier i Hoi till en överenskommen kurs om 2:00 SEK per aktie. Säljaren CQA AB erhöll därmed 4 000 000 B-aktier. 500 k SEK reglerades kon- tant.

Tilläggsköpeskillingen regleras med avseende på 2,0 m SEK genom kvittning mot B-aktier i Hoi till en över- enskommen kurs om 2:00 SEK per aktie. Säljaren CQA AB erhåller därmed 1 000 000 B-aktier. 500 k SEK regleras kontant.

Tillträdet skedde sedan 1 mars.

En ny försäljningschef, Tina Bladbjerg, har rekryterats till den danska verksamheten. Hon tillträdde sin tjänst 1 mars. Tina kommer närmast från det stora danska förlaget Gyldendal.

• VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

Vid extra bolagsstämma 4 april beslutades att godkänna styrelsens beslut om en företrädesemission omfattande högst 17 868 798 nya B-aktier. De nya B-aktierna emitterades till kursen 0:40 SEK per ny B-aktie. En befintlig aktie i bolaget, oavsett aktieslag, som innehades på avstämningsdagen den 8 april berättigade till en teckningsrätt. Fem teckningsrätter berättigade till teckning av fyra nya B-aktier.

Teckningsperioden genomfördes 10 – 24 april.

Uppdaterade och förbättrade villkor för förvärvet av Historia Group Aps fastställdes vis styrelsemöte 19 april. Köpeskillingen har reducerats till 500 k SEK som kvittas i sin helhet mot B-aktier i Hoi till kursen 2:00 SEK per aktie. Säljarna Gepfandet Holding ApS, Mxnkeys ApS, Estates.dk ApS och Davina Holding ApS erhål- ler därmed tillsammans 250 000 B-aktier. Tilläggsköpeskillingen om 4 m SEK kvittas i sin helhet mot B-akti- er i Hoi till kursen 2:00 SEK per aktie och regleras först i mars 2026. Samtliga säljare av Historia Group ApS har med sedvanliga undantag åtagit sig att inte sälja, eller på annat sätt överlåta, aktierna som emitteras till dem i den riktade emissionen fram till den 1 maj 2026.

Tillträde är beslutat ska ske den 1 juni. Beslut om kvittning av köpeskillingen enligt ovan föreslås tas på årsstämman 11 juni.

Mia Rasmussen utsågs till tillförordnad VD för Hoi Publishing Danmark med start i april. Mia kommer i den rollen att ansvara för koordinationen av den gemensamma ekonomifunktionen för samtliga de danska bo- lagen, inklusive Historia Group ApS, inom Hoi-koncernen med koncernekonomiavdelningen i Sverige lik- som ta särskilt ansvar för att bygga Hoi-modellen i Danmark genom främst Hoi Forlag ApS och nu också Historia Group ApS.

Styrelsen beslutade om tilldelning i företrädesemissionen den 29 april. Totalt tecknades 11 191 016 B-aktier vilket motsvarade 63 procent av företrädesemissionen. Hoi tillfördes därmed 4,4 m SEK före emissionskostnader samt kvittning.

Denna information är sådan information som Hoi Publishing är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2024 klockan 08:45 CEST.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare, författare eller aktieägare.