• Hoi Publishing/

Hoi Publishing skriver avtal på ytterligare fyra böcker i två länder med science fiction-författaren Orest Lastow

Forskningschefen och fysikern Orest Lastow, författare till den uppmärksammade PetaHertz-trilogin som nu också är aktuell för utgivning i Storbritannien, utvecklar samarbetet med Hoi Publishing ytterligare. CXM-trilogin utkommer i Sverige 2025-2027 och Världen är min i Danmark hösten 2025.

Hoi Publishing fortsätter att satsa tillsammans med Orest Lastow på hans författarskap och fyller alltså på utgivningsplanen väsentligt med en helt ny trilogi i Sverige samtidigt som PetaHertz-trilogin fortsätter att presenteras i utlandet. Detta skapar också större intäkter för både Hoi och författaren under flera år framåt.

"Samarbetet med Orest Lastow utvecklas väl och utgivningskatalogen vi bygger med honom visar stor potential. Att få ett så här omfattande avtal på plats lovar gott för framtiden", säger Lars Rambe, VD för Hoi Publishing.

"Det händer mycket spännande kring mitt författarskap nu och de här nya avtalen ger viktig arbetsro och en plan de närmaste åren som passar mig bra", säger Orest Lastow.

Hoi Publishing är Sveriges ledande hybridförlag med en starkt digitaliserad verksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 400 titlar i olika genrer genom en hybridmodell (den unika och väletablerade Hoi-modellen) där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Ekström & Garay, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden och i ett par segment även marknadsledande. Förlaget har även tre dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler chansen att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.