Hoi Publishing skriver tvåboksavtal i Danmark med Håkan Lindgren

Håkan Lindgren har gett ut fyra titlar på Hoi Förlag i Sverige och nu tas samarbetet vidare på bästa sätt genom avtal om utgivning av Skuggan av Paradiset 2025 och En fallen man 2026 i Danmark.

Håkan Lindgren utforskar mänskliga relationer som få andra och har hittat sin publik med romaner som sticker ut, särskilt med de helt olika infallsvinklar och upplägg på berättelserna som han väljer och som aldrig slutar att förvåna. Efter Att raka en zebra och Moscow Baby kom En fallen man och nu senast Skuggan av Paradiset på Hoi Förlag. Att arbeta vidare med detta växande författarskap också i Danmark passar perfekt för Hoi Publishing och är helt i linje med planen att arbeta aktivt med att erbjuda utgivningsmöjligheter i flera länder till förlagets författare. Det här ger också en gemensam plan för de kommande åren.

"Det är verkligen glädjande att vi kan arbeta vidare med Håkan Lindgren på det här sättet. De danska läsarna får bekanta sig med ett mycket spännande författarskap", säger Lars Rambe, VD för Hoi Publishing.

"Det fina samarbetet med Hoi fortsätter! Jag ser fram emot att arbeta med det danska förlagsteamet och att fler får läsa mina böcker också utanför Sverige", säger Håkan Lindgren.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Lars Rambe, VD Hoi Publishing

+46 709 369080

Hoi Publishing är Sveriges ledande hybridförlag med en starkt digitaliserad verksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 400 titlar i olika genrer genom en hybridmodell (den unika och väletablerade Hoi-modellen) där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Ekström & Garay, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden och i ett par segment även marknadsledande. Förlaget har även tre dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler chansen att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.