Hoi Publishing tar viktigt steg och stärker bolagsstrukturen i Danmark

Hoi Publishing Danmark har sedan tillträdet i förvärvet av Historia Group ApS i juni arbetat med att bygga verksamheten med fokus på Hoi Forlag ApS som nu ska ombildas till ett större aktiebolag med arbetsnamnet Hoi Publishing A/S. Därmed kommer övriga juridiska enheter att fusioneras eller avvecklas för att skapa ett ännu starkare förlag med större verksamhet och enklare administration.

Hoi Forlag ApS, som bildades redan 2017, har en stark balansräkning och bäst ekonomisk ställning av de danska bolag som idag ingår i Hoi-koncernen. Det är också det förlag som bäst representerar Hoi-modellen och som även har skrivit avtal på sistone med flera svenska författare om utgivning i Danmark. Verksamheten i Historia Group ApS är likaså väl anpassad för att arbeta med investeringsvillkor och understödja det nära samarbete med författarna som Hoi Publishing är känt för.

Medan Historia Group ApS därför sannolikt kommer att fusioneras in i Hoi Publishing A/S under hösten har beslut tagits att Superlux ApS ska avvecklas som bolag så fort som möjligt.  Detta då Superlux ApS inte har ekonomiska förutsättningar som kan anses tillräckligt gynnsamma eller leva upp till de krav Hoi Publishing ställer. Tidigare ledning för Superlux ApS har tyvärr inte heller klarat att driva bolaget på ett fungerande sätt, vilket även kunde noteras i effekter på senaste kvartalsrapporten. Efter att Mia Rasmussen, tillförordnad VD för Hoi Publishing Danmark, tillträdde sin post i april har hon tillsammans med ledningen i moderbolaget noga utvärderat bolagets framtidsutsikter. Slutsatsen är att integration av verksamheten med Hoi Publishing A/S är nödvändig och att avveckling av bolaget som sådant är det bästa alternativet.

Att bilda ett starkare bolag i Danmark som förenar det bästa från samtliga ingående verksamheter är ett viktigt strategiskt beslut som styrelsen i Hoi Publishing är övertygad om stärker koncernen på flera sätt långsiktigt. En anpassad gemensam företagsprofil liksom en plan för att bygga varumärket ännu starkare i Danmark är under framtagande.

”Jag ser mycket fram emot att arbeta vidare med den här viktiga utvecklingen av organisationen med ett större och starkare bolag än tidigare. Det ska bli riktigt roligt att få bygga Hoi Publishing som varumärke i Danmark under den spännande bokhöst som vi nu står inför”, säger Mia Rasmussen, tillförordnad VD Hoi Publishing Danmark.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare, författare eller aktieägare.