• Hoi Publishing/

Jill C. Faulkner brinner för att alla ska få ta plats – nu kommer andra boken i barnboksserien om Dinosaurien Ty

Äntligen kommer andra boken ”Dinosaurien Ty startar sin dag” i serien om dinosaurien Ty som är autistisk. Morgnarna kan lätt bli stressiga och jobbiga för Ty som inte tycker om när det händer för mycket samtidigt. Böckerna ger viktig kunskap till både barn och vuxna om autism på ett lättförståeligt sätt genom att man får följa situationer som dyker upp i Tys vardag, med ett tydligt inifrånperspektiv.

Dinosaurien Ty är autistisk, och tycker inte om förändringar. Ty gillar rutiner och när allt är som det ska. Nu får vi följa Tys morgonrutiner som ibland blir jobbiga. Kläderna känns inte rätt. Maten är inte rätt. Snabbt uppstår det problem och läsarna får följa hur Tys föräldrar hanterar situationen med lågaffektivt bemötande, och hur familjen tillsammans hittar lösningar.

”Dinosaurien Ty startar sin dag” är den andra boken i serien om dinosaurien Ty, första boken ”Dinosaurien Ty får en vikarie” utkom 2019. Författare Jill C. Faulkner är själv autistisk, och vill med bokens vardagssituationer förmedla hur olika det kan se ut i olika familjer. ”En morgon som kanske är helt normal i en viss familj är en katastrofmorgon i en annan - och det påverkar hur vi mår resten av dagen. Det finns sätt att rädda dagen när en morgon gått på grund.” säger Jill.

Boken innehåller konkreta tips på lågeffektivt bemötande, och i en avslutande del skriver författarna flera tips på vad vuxna kan göra för att ge alla bättre förutsättningar att lyckas i en jobbig situation.

Utgivningsdag: 21 oktober
Förlag: Tallbergs förlag

JILL C. FAULKNER fick sin diagnos Asperger Syndrom när hon var 10 år, och är idag en av Sveriges ledande föreläsare inom NPF-området. Genom kurser, utbildningar och föreläsningar sprider hon kunskap om annorlundaskap i allmänhet och autism i synnerhet. Jill är en av initiativtagarna bakom Butik Spektra, en arbetsplats av och för personer med NPF. ”Dinosaurien Ty startar sin dag” är Jills andra bok i barnboksserien om den autistiska dinosaurien Ty.

MARCUS TALLBERG är född i Trollhättan och flyttade till Stockholm 2008. Marcus grundande Tallbergs Förlag 2017, och är idag även föreläsare och inspiratör. Marcus engagerar sig i frågor som berör psykisk ohälsa, minoriteter, sexualitet och könsidentitet. Marcus har skrivit flera hyllade YA-romaner och är även aktuell med sin urban fantasy-trilogi Kraften.

Pressbilder av Josefin Andersson och Adaptis.

För mer information:
Cecilia Lindh Mattsson
Marknadsansvarig

Mail: Cecilia.lindh.mattsson@hoi.se

Hoi Publishing är ett modernt bokförlag med en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden. Förlaget har även ett dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler möjligheter att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.

Ny barnbok utgiven på Tallbergs Förlag om Dinosaurien Ty. Dinosaurien Ty är autistisk och tycker inte om förändringar. Ty gillar rutiner. Nu får vi följa Tys morgonrutiner.