Kamilla Oresvärd tar ut svängarna i deckardebuten Minnesbäraren

En man rymmer från sina väktare. Samtidigt hittas kvarlevorna efter en människa i en villaträdgård i centrala Göteborg. Det är upptakten till kriminalromanen Minnesbäraren - en berättelse om svek och maktmissbruk i slutna miljöer.

- Jag gillar att kunna ta ut svängarna i en fiktiv text. Men det var faktiskt en verklig händelse som triggade igång just den här storyn, säger Kamilla Oresvärd om sin debut.

I Minnesbäraren får läsarna möta en helt ny kvinnlig hjältinna. Stina Seger är polis, chef och mamma som brottas med egensinniga underordnade, tonårströtta döttrar, en frånvarande man i ett tynande äktenskap men också med något obehagligt som smyger sig in i hennes liv.

– Min hjältinna, eller kanske snarare antihjältinna, är som vi människor är mest. Lite klumpig, disträ, ganska långsint och hon hinner inte riktigt med vare sig själv eller att vara social. Jag tror många kommer att känna igen sig i Stina, säger Kamilla.

Kamilla Oresvärd har skrivit i många år men det var först när hennes mamma drabbades av ALS som hon på riktigt tog tag i drömmen om att ge ut en bok.

– Det är när något sådant händer som man verkligen förstår att livet kan ta slut väldigt snabbt. Det kan låta klyschigt men det gäller att ta vara på den tiden man har. Min mamma älskade att läsa och det är en av de starkaste minnesbilderna jag har av henne. Att läsa eller lyssna på böcker gjorde också mammas sista tid i livet lite mer uthärdlig eftersom det gav henne en möjlighet att för korta stunder komma bort från den hemska verkligheten hon befann sig i då. På så sätt kan varje bok och berättelse få en väldigt stor betydelse för den enskilda läsaren, berättar Kamilla.

Kamilla är född i Falun, växte upp i Vänersborg, tillbringade sin barndoms somrar i Stenungsund och har också varit bosatt i Los Angeles. Sedan ett antal år tillbaka bor hon strax utanför Göteborg med sin familj. Hon har bland annat läst språk och litteraturvetenskap vid Göteborgs Universitet och arbetar till vardags som kommunikationschef på ett noterat bolag i Göteborg.

– Jag får ofta frågan hur jag hinner skriva. Svaret är att jag tar mig tid för det ger mig så mycket. Till vardags har jag ett väldigt spännande och givande jobb med mycket höga krav på att det jag lämnar ifrån mig är korrekt och sanningsenligt. Därför är det extra roligt att skriva fiktion och få hitta på och ta ut svängarna precis hur mycket jag vill - även om mycket i Minnesbäraren är hämtat från verkligheten.

Mer om Minnesbäraren:

Han sjönk ner på knä, släppte klubban och slog pannan i marken. Bilden han såg framför sig. Den ville inte försvinna. Blont, blodigt hår. Bara brunbrända ben, smutsiga och blåslagna. Ögonen, stora brunnar av tysta skrik. Han slog armarna om sig själv och började gunga fram och tillbaka. Vad hade han gjort?

Didrik Mörck minns inte. Bara små fragment som ibland gör sig påminda. Är det fantasimonster som visar sig för honom i febriga brottstycken? Han vet inte. Han är ju trots allt galen och oförmögen att skilja på dröm och verklighet.

Sommaren är här och många på polishuset har gått på semester när ett över trettio år gammalt lik hittas i en jordkällare i centrala Göteborg. Samtidigt rymmer en man, som sitter inlåst för ett brutalt mord, från en sluten rättspsykiatrisk vårdanstalt tio mil därifrån. Kommissarie Stina Seger och hennes grupp får i uppdrag att lösa de båda fallen och deras jakt tar dem med ner i mentalvårdens mörka gömmor där en skrämmande sanning uppenbarar sig.

För recensionsexemplar och intervjuer kontakta:

marthina@hoi.se, 0708-929594

Titel: Minnesbäraren