• Hoi Publishing/

Kodnamn: Mörkermannen - nu kommer andra delen i thrillertrilogin om ”Svarta Nejlikan”, diplomatins James Bond

Historien om Harald Edelstam fortsätter, nu med den efterlängtade del två Kodnamn: Mörkermannen på Hoi Förlag. Baserat på verkliga händelser i Harald Edelstams liv har Mats Fors skapat en spännande skönlitterär trilogi om diplomatins James Bond.

Andra världskriget fortskrider och Oslo står i lågor. Ammunitionsfartyget Selma har exploderat vid Filipstadskajen och ingen vet om det är sabotage eller olycka. Jørgen von Tangen har knäckts under tortyr och avslöjat alla i motståndscellen Zero för Gestapo, alla utom cellens ledare Mörkermannen. För hur kan man avslöja någon vars identitet man inte känner?
    På annat håll förbereder sig Harald Edelstams gravida hustru Louise för att föda i Stockholm medan Astrid Breien, hans älskarinna, kämpar för sitt liv mitt i Oslos eldhav. Samtidigt måste Edelstam varsla Mörkermannen om allt som hänt med von Tangen. Men hur hittar man en person som bara är en läspande röst i ett mörklagt rum?
    Kodnamn Mörkermannen gestaltar, i fiktiv form, Edelstams bedrifter utifrån verkliga händelser, miljöer och personer. Romanen är byggd på gedigen research. Svarta nejlikan-trilogin är sprungen ur alla de skrönor, rykten, anekdoter och tredjehandsuppgifter om Harald Edelstams bravader i Oslo under andra världskriget som författaren Mats Fors fick fram i arbetet med sin biografi om Harald Edelstam.

”Jag ville undersöka om det gick att göra en spännande, skönlitterär trilogi av det stoff jag hade”, säger författaren. ”Under arbetet med Kodnamn Mörkermannen hände något som jag inte hade räknat med. Efter att ha varit hemligstämplade i 70 år blev dokumenten från landsförrädarrättegångarna som hölls efter kriget tillgängliga för forskning. De dokument jag hunnit gå igenom ger en fördjupad och delvis annan bild av Edelstams gärning.”
    En rad nya händelser och perspektiv finns gestaltade i romanen och Mats Fors menar att andra världskriget är ”en till synes outtömlig källa till berättelser med dramaturgisk kraft och förutsättningar, men framför allt vad det innebär att vara människa”. Han säger också att andra världskriget ”rymmer hela spännvidden – mod och svek; principfasthet och ryggradslöshet; passionerad kärlek och brinnande hat; obegriplig grymhet och ofattbara självuppoffringar.” Kodnamn Mörkermannen är boken som också rymmer allt detta.

Om författaren
Mats Fors föddes i Nykarleby i Finland 1960 och delar sin tid mellan Ekerö i Sverige, Arendal i Norge och Österö i Finland. Efter många år som konsult inom kommunikation och management arbetar Mats idag som utbildningsproducent. Mats romandebuterade 2017 med Natt över Oslo, den första boken i trilogin om Harald Edelstam.
Hans biografi om Harald Edelstam ”Svart Nejlikan” släpptes 2009 på Norstedts Förlag.

Kodnamn Mörkermannen utkommer 21 september 2022 på Hoi Förlag.

marknad@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Mats Fors