Kommuniké från Hoi Publishing AB:s årsstämma den 30 maj 2022

Aktieägarna i Hoi Publishing AB höll årsstämma i bolagets lokaler i Helsingborg måndagen den 30 maj 2022. Här följer ett sammandrag av de viktigaste besluten som fattades på stämman.

Årsredovisning
Årsredovisning och revisionsberättelse lades fram och fastställdes.

Ansvarsfrihet
Stämman beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.

Arvoden
Stämman beslutade i enlighet med största aktieägaren Rambe Group AB:s förslag att ett arvode ska utgå med tre prisbasbelopp till styrelsens ordförande och två prisbasbelopp vardera till ledamöter som inte är anställda i bolaget samt att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Styrelse och revisor

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av fem ordinarie ledamöter med en suppleant med nyval av Kristina Ahlinder som ledamot samt omval av Jesper Hörnberg, Lars Rambe, Alexander Koistinen och Niclas Folkesson som ledamöter och Sandra Gustafsson som suppleant. Jesper Hörnberg omvaldes som ordförande.

Kristina Ahlinder har tidigare varit VD för Svenska Förläggarföreningen under 27 år och är en av förlagsbranschens mest tongivande företrädare. Kristina är förvaltningssocionom (Bachelor of Science in Public administration) och har därtill en kandidatexamen i statsvetenskap från Stockholm Universitet.

Stämman beslutade vidare att bolaget ska ha en revisor utan revisorssuppleant, och

omvalde Maneki Revision AB som revisor med huvudansvarig revisor Kristoffer Fristedt.

Bemyndigande av styrelsen att besluta om nyemissioner
Stämman beslöt att bemyndiga styrelsen att fram till nästkommande årsstämma kunna besluta om nyemissioner av B-aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner där antalet aktier som ska kunna emitteras alternativt tillkomma vid utnyttjande av teckningsoptioner eller konvertering sammanlagt får motsvara högst 20 procent av det totala antalet utestående aktier i bolaget vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet.

Emissionerna skall kunna genomföras med eller utan företrädesrätt för Bolagets aktieägare.

Beslut om nyemission av B-aktier

Stämman beslutade om en nyemission av högst 4 445 000 aktier av serie B. Rätt att teckna aktierna ska tillkomma allmänheten i Sverige samt institutionella investerare i Sverige och internationellt. Teckningskursen uppgår till 4,50 kronor per aktie och teckning kommer att erbjudas i jämna poster om 1000 aktier.

Den del av teckningskursen som överstiger kvotvärdet ska föras till den fria överkursfonden. Genom emissionen ökar aktiekapitalet med högst 444 500 kronor.

Stämman bemyndigade styrelsen att färdigställa teckningserbjudandet och fastställa teckningsperioden så snart som möjligt efter att nödvändiga godkännanden har erhållits.

Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att Bolaget genom allmänheten önskar sprida ägande i Bolagets aktier inför en marknadsnotering på NGM Nordic SME.

Beslut om kvittningsemissioner

I syfte att genomföra en ägarspridning av Bolagets aktier beslutade stämman om en kvittningsemission omfattande högst 750.000 B-aktier som kan tecknas av DS Plattformen AB. Teckningskursen är 4,00 kronor per aktie och erläggs genom kvittning av fordran. Den del av teckningskursen som överstiger kvotvärdet ska föras till den fria överkursfonden. Beslutet medför att Bolagets aktiekapital ökas med högst 75 000 kronor.

I syfte att omvandla skulder till eget kapital beslutade stämman även om en kvittningsemission omfattande högst 118.000 B-aktier som kan tecknas av Tallberg Communication & Entertainment AB och Momentor AB. Teckningskursen är 4,50 kronor per aktie och ska erläggas genom kvittning av fordringar. Den del av teckningskursen som överstiger kvotvärdet ska föras till den fria överkursfonden. Beslutet medför att bolagets aktiekapital ökas med högst 11 800 kronor.

Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att bolaget genom en riktad emission kan omvandla skulder till eget kapital och därmed stärka balansräkningen.

Kvittningsemissionen riktad till Tallberg Communication & Entertainment AB reglerar en del av köpeskillingen för förvärvet av Tallbergs förlag som skedde i januari 2022.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade att införa en ny bestämmelse i bolagsordningen om ort för bolagsstämma så att stämma får hållas i Helsingborg och Stockholm.

Helsingborg 30 maj 2022

Hoi Publishing AB