Lekfull djursaga på rim om att få vara sig själv

Linnea Bengtson debuterar med djursagan ”Kråkan Max – Man får minsann vara den man är” på Lilla Hoi. Linnea skriver lekfullt på rim med en underton av tänkvärt allvar som leder till såväl skratt som reflektion.

Kråkan Max, den lilla kråkan som inget hellre vill än att vara en tax, är mycket olycklig i sin fågelskola. Max tycker inte om att flyga, och hittar i stället på egna påhitt som han roas av. Efter visst om och men får Max byta skola vilket han ser väldigt mycket fram emot. Men med nervositet och fjärilar i magen vet han inte hur första dagen blir, men modiga Max vill vara sig själv och trots sin mammas tvivel går de tillsammans till en ny värld där Kråkan Max till slut får vara sig själv, Max!

Med ”Kråkan Max” vill Linnea på ett lekfullt sätt beröra frågorna: ”Vem är jag?” och ”Vem vill jag vara i den här världen?”. Frågor som uppstår tidigt i livet, som påverkar våra livsval och hur vi uppfattar våra egna möjligheter. Dessa frågor följer oss sedan genom livet och ändras också beroende på vilken fas i livet vi befinner oss i. ”Jag hoppas att boken ska leda till mycket skratt men också möjlighet till eftertanke och hopp hos såväl barn som vuxna.” säger Linnea.

Inspirationen till Kråkan Max kom till under Linneas tid i Schweiz, där hon efter en höftoperation hade mycket tid att tänka på vikten av att älska sig själv så som man är. Tiden fyllde hon med att skriva och där och då kläcktes idén om Max.

Utgivningsdag: 21 oktober
Förlag: Lilla Hoi

LINNEA BENGTSSON, född 1989 i Västerås, utbildar sig till lärare inom svenska som andraspråk och jobbar även som SFI-lärare. Efter några år i Schweiz är hon åter bosatt i sin barndomsstad. Läsning blev tidigt en viktig del av Linneas liv och fascinationen för det skrivna ordet, språk och framför allt andraspråksinlärning ökade under tiden i Schweiz när hon lärde sig tyska.

Pressbilder av Matthias Widmer.

För mer information:
Cecilia Lindh Mattsson
Marknadsansvarig

Mail: Cecilia.lindh.mattsson@hoi.se

Hoi Publishing är ett modernt bokförlag med en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden. Förlaget har även ett dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler möjligheter att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.