Livsvilja och kamp i skuggan av krig – ny roman baserad på verkliga händelser

Författaren Gisela Müller-Dahlquist skriver om hur det är att ha en CP-skada mitt under första världskriget. I boken Mot alla odds berättar hon en berättelse om  en mor och hennes kamp, utsatthet och flykt baserad på sin egen familjehistoria.

Boken har sin början när Hans bara är fyra år och första världskriget precis har börjat. Han kan på grund av sin CP-skada inte gå eller tala och därför blir hans mor Elisabeth hela hans värld. Hans första år blir lyckliga men när staden bombas tvingas de på flykt och hamnar till sist i Sverige, där livet blir allt annat än enkelt.

– Främlingsfientligheten i 1920- talet och 30-talets Sverige liksom föraktet för människor med en funktionsvariation är en stor del av berättelsen, och historien upprepar sig med utanförskap och fientlighet i dagens samhälle, säger Gisela.

Faderns anteckningar blev en roman

Boken baseras på anteckningar från Giselas far, genom dem fick hon ta del av glimtar av hans och farmoderns dramatiska liv, från pappans födsel med CP-skada i 10-talets Tyskland till flykten till Sverige. Senare kom Gisela att se fadern som en vardagshjälte som sällan klagade och månade mer om andra än sig själv.

– Länge funderade jag över hur man kan förstå och beskriva känslorna, tankarna, förnedringen och kampen. Allt det där som min far inte själv talade om. Hur man kan utstå och utvecklas i kampen, nå sina mål trots allt. Så det fick bli en roman, berättar Gisela.

Gisela har arbetat som barnläkare i 40 år och brinner för barn och deras rätt till integritet. Idag är hon anställd som senior professor vid Umeå universitet. Mot alla odds är hennes skönlitterära debut.

För recensionsexemplar och intervjuförfrågningar, kontakta marknad@hoi.se

Hoi Publishing är ett modernt bokförlag med en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden. Förlaget har även ett dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler möjligheter att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.

Ny roman om en mors och ett barns kamp för ett värdigt liv släpps på Hoi Förlag. Baserat på verkliga livsöden i en dramatisk tid.

Gisela Müller-Dahlquist