Må bättre med smart kost i klimakteriet

Klimakteriet behöver inte vara så negativt som många tycks tro. Genom att förstå din kropp kan du lära dig att leva i harmoni med en helt naturlig förändring, som infaller för kvinnor i den åldern. Men hur ska du förstå en kropp som du inte längre känner igen? Dessutom verkar det vara omöjligt att undvika viktuppgång? Ett recept är att göra smarta kostval.

Christina Sundequist, funktionsmedicinsk kost- och hälsocoach och personlig tränare, följer upp sin förra bok Harmony – må bra i och efter klimakteriet med att den här gången lägga fokus på näringen och maten. I Matbalans – ät smart i och efter klimakteriet beskriver hon kroppsförändringar, olika ätbeteenden och matvanor, visar de rätta verktygen, delar med sig av de bästa matlagningsrecepten och ger konkreta tips kring något som hon själv gått igenom och har erfarenhet av. Låt måltiderna visa vägen till ett hälsosammare liv, trots – eller kanske tack vare – tiden runt klimakteriet.

”Jag hade själv varit där och ville förstå. Det var så min första bok blev till. Jag saknade informationen, tog reda på fakta och skrev en bok”, säger Christina.

I boken har hon utgått från forskning men också från egna erfarenheter samt från samtal med andra kvinnor i åldrarna 45–60 år som går eller har gått igenom samma process.

”Jag hade inte kunnat skriva en sådan bok om jag inte själv varit i åldern. Jag hade inte relatera till känslorna som kommer när det plötsligt händer saker i kroppen som man inte förstår”, förklarar Christina.

Även i den nya boken fördjupar hon sig i fakta, forskning och bakomliggande faktorer kring klimakteriet, nu med fokus på näring och kost.

Många kvinnor i klimakteriet efterfrågar mer kunskap om kost och hur man exempelvis ska hantera viktförändringar. De vill veta varför man lägger på sig vikt och hur de ska möta det. De vill ta hand om sin hälsa och förstå vad som händer”, säger hon och fortsätter.

”Jag vill att läsaren efter att ha läst boken ska ha med sig tänket i vardagen och kunna sätta ihop sina maträtter på ett enkelt sätt utifrån mina tips och råd och tankar. Och utifrån sig själv.”

Bokens innehåll är uppdelad i en teoretisk och en mer praktisk del, vilket gör att den kan användas både för inspiration och som uppslagsbok. Den intresserade läsaren ska lätt kunna återkomma till boken för att få de råd hon behöver i vardagen. Boken avslutas sedan med recept som kopplas till den kost som passar läsaren bäst.

En del av innehållet utgår också från åldrandet, då även andra hälsoförändringar och symptom kan visa sig, så som magbesvär, sköldkörtelsjukdomar, ledsjukdomar, demens och diabetes. Även sådana ”åkommor” bör vägas in i kostvalen, menar författaren.

Christina Sundequist, född 1964 i Skövde men numera bosatt i Stockholm, är i grunden civilekonom och driver sedan många år tillbaka eget konsultbolag. Som certifierad funktionsmedicinsk kost- och hälsocoach och personlig tränare hjälper hon kvinnor mitt i livet att må bra. Matbalans – ät smart i och efter klimakteriet är hennes andra bok om livsfasen runt klimakteriet.

Utkommer 21 augusti 2022

.

Marknad
marknad@hoi.se

Kunskapshuset Förlag är en del av Hoi Publishing - ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Christina Sundequist