Naturen skapar magi i ny barnbok för nyfikna läsare

En inspirerande och indragande bok om naturens magi släpps 21 mars på barnboksförlaget Lilla Hoi. Flytande stock flyter förbi skildrar barnens perspektiv och berör samtidigt likheter och olikheter hos varandra. Boken visar på alla människors lika värde, och hur viktig skogen är för oss alla.

Det är barndomens magi som lockar Jacques Danielsson att skriva. Kärnan i hans barnboksdebut Flytande stock flyter förbi handlar om att respektera och utforska naturen samt vara nyfiken på andras kulturer. Jacques kärlek till natur och skog har så länge han kan minnas alltid varit stark, och det är hans egna minnen från barndomen som ligger till grund för berättelsen.

– Boken är verklighetsbaserad. Jag tror jag var runt åtta, nio år när jag upplevde en väldigt speciell händelse i skogen. Precis som för huvudkaraktären Rinji var jag med fritids vid en tjärn och lekte. Jag klev in i skogen för att sitta en stund för mig själv vid vattnet – och det var då det hände, berättar Jacques Danielsson.

Jacques har faktagranskat sina minnen, och det har visat sig vara en väldigt detaljerad sammanflätning av minnen och fakta som han kommer ihåg. Det går att i detalj följa händelserna i boken med det som faktiskt sker i naturen.

– Som barn satt jag i min ensamhet och skrev berättelser timme efter timme. Att få bygga upp en värld och beskriva den allt djupare var en tillfredsställelse. Hur man kunde forma berättelsen dit man ville till en fulländad bok tröttnade jag aldrig på. Än idag sitter jag i min ensamhet och skriver nya sagor, säger han.

Fredlig skog

Det är inte bara naturen som är ett viktigt budskap i boken, även kulturen. Bokens huvudkaraktär Rinji, som betyder ”Fredlig skog” på japanska, är från Japan och det fascinerar Rinjis klasskompisar. Läsaren får en inblick i Japans kultur och japanska städer när Rinji berättar om landet för sina kompisar. Läsaren får en uppfattning av, eller en igenkänning med, hur det kan vara att tillhöra två länder. David, som är en av Rinjis klasskompisar, är född och uppvuxen i Sverige och har alltid älskat Japan. Detta oväntade intresse från David får dem att komma varandra närmare.
Boken riktas till barn från 6–9 år och ger en bild av att trots att människor ser olika ut, använder olika språk och bär med sig olika kulturer är vi alla i slutändan vanliga människor.

Jacques Danielsson

Jacques Danielsson är född 1984 i huvudstaden Kinshasa i D.R Kongo. Han växte upp i Ludvika i Dalarna, och bor numera i Stockholm. Till Dalarna återvänder han ofta tillsammans med sin dotter för att hälsa på släkt och vänner och för att vandra i skogarna.

Jacques är utbildad till friskvårdsterapeut och har tidigare jobbat som fritidspedagog, simlärare och inom idrottsverksamhet, samt arbetat på ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn. Han är utbildad solenergitekniker och arbetar idag med att montera solpaneler på hustak. Han har tidigare gett ut boken Välkommen, det här är Sverige på eget förlag.

Om boken

Berättelsen börjar med att åttaåriga pojken Rinji för första gången ska få besöka en tjärn tillsammans med fritids. Han har nyligen börjat på en ny skola och har ännu inte lärt känna någon av sina klasskamrater. Kanske hittar han en ny vän idag? Flera av dem är redan nyfikna på honom och hans japanska ursprung, så han är full av förväntan.

Där vid den lilla skogssjön hittar de både grodägg och grodyngel. Men det finns något som är ännu mer lockande för Rinji: skogen som omger honom och tjärnen. Något gömmer sig där inne. Det är han helt säker på. Men vad? Rinji samlar mod för att själv ge sig ut och se, känna och lukta sig fram till skogens hemligheter.

Sagt om Flytande stock flyter förbi

Med sina vackra beskrivningar av skogen och dess liv, de fina illustrationerna och all lättläst fakta så är det en perfekt bok för alla nyfikna och naturintresserade barn som boken är tillägnad till. Man får genom ett barns blick följa dess nyfikenhet och magiska känsla när han går på upptäcktsfärd i skogen, och beskrivningarna av känslorna han upplever när han tar in allt är skrivet på ett så fint och tilltalande sätt. Helt underbar bok med andra ord! LÄS den här för era barn! -@lilla_my_laser

För recensionsexemplar och intervjuförfrågningar, kontakta Cecilia Lindh Mattsson cecilia.lindh.mattsson@hoi.se

För mer information:
Cecilia Lindh Mattsson
Marknadsansvarig

Mail: Cecilia.lindh.mattsson@hoi.se

Hoi Publishing är ett modernt bokförlag med en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden. Förlaget har även ett dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler möjligheter att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.

Naturen skapar magi i ny barnbok för nyfikna läsare. Boken tar även upp ämnen som skogens mångfald och hur det är att vara född i ett annat land. Boken är faktabaserad.

Boken är verklighetsbaserad. Jag tror jag var runt åtta, nio år när jag upplevde en väldigt speciell händelse i skogen. Precis som för huvudkaraktären Rinji var jag med fritids vid en tjärn och lekte. Jag klev in i skogen för att sitta en stund för mig själv vid vattnet – och det var då det hände.
Jacques Danielsson
Som barn satt jag i min ensamhet och skrev berättelser timme efter timme. Att få bygga upp en värld och beskriva den allt djupare var en tillfredsställelse. Hur man kunde forma berättelsen dit man ville till en fulländad bok tröttnade jag aldrig på. Än idag sitter jag i min ensamhet och skriver nya sagor.