Ny guidebok gör dig medveten om rakning och skägget som mode

Är du man och medveten om ditt utseende? Eller kanske partner till en man och vill veta mer om hur man kan få snits på ansiktsbehåringen?

Nu kommer boken Den medvetne mannens guide till rakning och skägg, en guidebok av Jenny Rydhström och Glenn Lauritz Andersson, fylld med tips och trix.

– Vi förstod tidigt att detta är ett område som kittlar och väcker nyfikenhet, samtidigt som mäns kunskaper om sina egna vardagsproblem och hygienrutiner ibland varit kusligt låg, säger Jenny Rydhström som har en egen förklaring till den låga kunskapsnivån:

– Till stor del beror det på gångna tiders tabubeläggning av allt som har med manlig fåfänga att göra. Ett tidigare kvinnligt revir som tack och lov luckrats upp.

I den här guideboken finns bland annat viktiga råd att tänka på före och efter rakning, detaljerade tips och tricks på tekniker vid rakning, en guide till vilka hyvlar som håller måttet och beskrivningar av olika typer av skägg och mustascher. Till exempel kan du få hjälp att se vilken skäggstil som passar din ansiktsform och personlighet bäst.

Läsaren får också bekanta sig med skägget som mode och attribut under människans historia – från forntidens grottmänniskors vildvuxna skägg till nutidens hipsterskägg, och allt där emellan.

Författarna Glenn Lauritz Andersson och Jenny Rydhström har lång erfarenhet av manlig skönhetsvård, så kallad manscaping:

– Gemensamt har vi passionen för rakning, hygien och lösningen av de problem som många män drabbas av i sina vardagsrutiner.

Glenn Lauritz Andersson är uppvuxen i Helsingborg och arbetar till vardags med rådgivning och försäljning av skägg- och rakprodukter på företaget Gents. Han har samtidigt ett intresse för kriminologi och kriminallitteratur, och debuterade som författare 2003 med boken Mordet på Dagmar Kofoed och andra kriminalfall från nordvästra Skåne. Nu har han äntligen kunnat kombinera de två världarna – skägg och litteratur – i och med den aktuella boken ...

Jenny Rydhström föddes i Lund och arbetade i tio år som skattejurist innan hon 2003 grundade nämna företaget Gents med verksamhet både online och som fysiska barbershops. Jenny såg tidigt en affärsidé framför sig då hennes pappa använde sig av opraktiska engångshyvlar vid rakning, och saknade ett större utbud av rakhyvlar och krämer.

Jenny Rydhström är samtidigt aktuell med två pekböcker om skägg och mustascher, också de utgivna av Hoi Förlag.

Utkommer 21 oktober.

För mer information, kontakt med författaren och för att beställa recensionsexemplar vänligen kontakta förlaget på: info@hoi.se

Susanne Ahlenius
Marknadsledning
susanne@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Den perfekta guiden till rakning och alla typer av skägg och mustascher.

Vi förstod tidigt att detta är ett område som kittlar och väcker nyfikenhet.
Jenny Rydhström