Ny pedagogisk barnbok om mångfald och mobbning

Nina Koitela debuterar med barnboken ”Sofia i Regnbågslandet”. Sofia blir mobbad av sina klasskamrater för att hennes familj är annorlunda. Läsarna får följa hur Sofia hjälper till att rädda Regnbågslandet från att gå under, samtidigt som hon lär sig att hon är bra just som hon är. Boken behandlar ämnen som mobbning och mångfald med klassiska inslag från barnsagor.

Sofia är en sjuårig flicka som bor med sin mamma och hennes kvinnliga sambo. Sofia känner sig utanför i skolan och blir mobbad av sina klasskamrater för att hennes familj är annorlunda. En dag kommer en ny elev, Lucky, till klassen. Lucky vågar vara annorlunda och gillar Sofia som hon är. Sofia och Lucky blir vänner och en ny värld öppnar sig för Sofia som får uppleva ett spännande äventyr tillsammmans med Lucky. Under äventyret träffar Sofia och Lucky klassiska inslag från barnsagor som drakar och enhörningar men i boken visas de från en annan synvinkel där stereotypiska könsroller inte dominerar. "Världen har förändrats mycket sedan jag var liten. De klassiska sagorna med prinsar och prinsessor har blivit föråldrade och det har kommit nya modernare sagor. Prinsessorna är inte längre svaga kvinnor som behöver bli räddade av modiga prinsar utan starka och självständiga och besegrar själv det onda. Jag tycker att det är viktigt att alla människor har samma värde. " säger Nina.

Författaren Nina Koitela vill förmedla att det finns många andra sorters familjer än de med en mamma, en pappa och barn med samma etnicitet och kultur. Trots att mångfalden ökar finns det ännu mycket fördomar i samhället, menar Nina. I ”Sofia i Regnbågslandet” får läsaren se att olikhet inte är någonting dåligt, utan att det kan vara en tillgång och en styrka.

Utgivningsdag: 21 oktober
Förlag: Tallbergs Förlag

Pressbilder av Mikko Koitela och Catrin Svenfors.

NINA KOITELA debuterar som författare med barnboken ”Sofia i Regnbågslandet”. Hon är född och uppväxt i huvudstadsregionen i Finland och har svenska som modersmål. Hon är utbildad barnskötare och har jobbat i 30 år som pedagog inom den finlandssvenska småbarnspedagogiken. Nina har alltid tyckt om att skriva och har tidigare skrivit noveller, kåserier och dikter som har publicerats i finska veckotidningar.

För mer information:
Cecilia Lindh Mattsson
Marknadsansvarig

Mail: Cecilia.lindh.mattsson@hoi.se

Hoi Publishing är ett modernt bokförlag med en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden. Förlaget har även ett dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler möjligheter att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.

Nina Koitela debuterar med barnboken ”Sofia i Regnbågslandet”. Boken behandlar ämnen som mobbning och mångfald med klassiska inslag från barnsagor där stereotypiska könsroller inte dominerar. Boken ges ut på Tallbergs Förlag med målgrupp 9-12 år.

Nina Koitela