Ökänd försäljare av bluffkurer hittas mördad i skärgården

En bedragare hittas död, och Vanja Ek dras in i en infekterad konflikt om alternativa hälsopreparat.

”Under de trettio år jag jobbat med konsumentfrågor har jag ofta stött på samvetslösa försäljare av bluffkurer. De tjänar grova pengar, men lyckas ändå komma undan genom att lova bättring, ombilda bolag och bara ligga lågt ett tag”, säger Jan Bertoft, författare till deckaren Hoppets sista ljus.

Mordoffret, Leo Sundell, har lurat på folk ett påstått mirakelmedel. Polisen Vanja Ek blir ansvarig för utredningen och tar hjälp av sin mentor Janne Karlström. På sociala medier driver fanatiska anhängare till det påstådda undergörande preparatet hätska kampanjer mot meningsmotståndare och mot läkemedelsindustrin.

”Boken handlar om dem som säljer bantningsmedel på våren och medel mot depressioner på hösten genom slug och försåtlig reklam”, säger han. ”Och om deras offer, som jagar lyckan, hälsan eller skönheten. I mina ögon är det alldeles för lätt att komma undan för den som lurar konsumenter.”

Samtidigt som Vanja Ek jobbar med fallet stormar det i hennes privatliv. Relationen med pojkvännen Dan svajar. Han pratar om att flytta ihop, men hon vet inte om hon vill ge upp sin självständighet. Vanjas farmor är allvarligt sjuk och verkar ha något viktigt att berätta innan det är för sent. Och kommer Vanja att lyckas i sökandet efter sin halvsyster i Sydamerika efter många år utan kontakt?

Hoppets sista ljus är Jan Bertofts tredje bok om kriminalinspektör Vanja Ek och uppföljare till Minnets slutna rum och Lögnens högsta pris.

Jan Bertoft, född 1957, har jobbat som kommunikationschef på Konsumentverket och chefredaktör på Råd & Rön, och nu är han generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Tillsammans med den framlidne filmproducenten Håkan Tängnander gjorde han sin skönlitterära debut 2019 med Minnets slutna rum. Han har bott i Västerås, Bagdad och Göteborg men är nu tillbaka i Stockholm där han föddes.

Utkommer den 21 september.

Kontakt: marknad@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

En ökänd bedragare hittas död i skärgården, och Vanja Ek dras in i en infekterad konflikt om alternativa hälsopreparat.

Under de trettio år jag jobbat med konsumentfrågor har jag ofta stött på samvetslösa försäljare av bluffkurer. Som tjänar grova pengar men ändå lyckas komma undan genom att lova bättring, ombilda bolag och bara ligga lågt ett tag.
Jan Bertoft