Relationsroman där tre människor brottas med sina livsöden

Fortfarande här av Åsa Hofverberg är en berättelse om hur svårt det kan vara att lämna trygghet och gamla mönster bakom sig, även om tryggheten är en chimär och ens mönster destruktiva. Vad finns kvar när livet ställs på sin spets?
”Jag tycker om livsberättelser. Jag tror att det kan vara helande att läsa om hur tre människor brottas med livet i en feelgoodroman”, säger författaren.

Paula Born har bestämt sig för att lämna sin manipulative make, men innan hon hinner förverkliga sina planer faller han i koma. Sonen Lukas är mycket populär, men lider av svår panikångest och är livrädd för att bli som sin pappa, staden Borns kommunpamp och starke man inom bandyn. Pastorsdottern Mila vet inte vem hon är. Vad hon vet är dock att hon är vanvettigt förälskad i Lukas, men han verkar bara ha ögon för perfekta Saga.

Detta är en bok om kärlek. Både mellan älskande, men också mellan föräldrar och barn – och inte minst om kampen för att älska sig själv och att ge sig själv möjlighet att leva ett sant och äkta liv, istället för ett som i andras ögon framstår som mer framgångsrikt.Åsa debuterade 2004 efter att hon vunnit en manustävling för bästa barnboksmanus på Libris förlag. Hon har även drivit förlaget Rosa huset där hon gav ut sina barnböcker.

”Något som har präglat både mig och boken är att jag är prästbarn. Det är något jag alltid har fått förhålla mig till”, säger hon. ”Någonstans finns det alltid med i mitt skrivande. Jag har själv en stark gudsrelation som bär mig, och som tar sig uttryck i mitt skrivande snarare än i en församling.”Åsa Hofverberg föddes i Uppsala 1971 och bor nu i Partille med sin familj. Hon är utbildad fritidspedagog och teolog. Sedan 2005 är hon egenföretagare och jobbar bland annat med barn- och ungdomsverksamhet inom Svenska kyrkan. Åsa har tidigare skrivit flera barnböcker om karaktärerna Hedda och Sally. Fortfarande här är hennes första bok för vuxna läsare och den första i en serie om fyra romaner.

Utkom den 21 augusti.

Kontakt: marknad@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Jag tycker om livsberättelser. Jag tror att det kan vara helande att läsa om hur tre människor brottas med livet i en feelgoodroman.
Åsa Hofverberg