Relationsroman med en kärleksförklaring till filmen

Den unge Vilhelm får i uppdrag att träffa en filmdistributör i Trieste. Resan kommer att ändra inte bara hans syn på sig själv och livet, utan även på konsten. Stumt ljus av Boris Zetterlund är en kärleksförklaring till tiden efter förra sekelskiftet och filmskapandets pionjärer, då inte minst kvinnor hade en framträdande roll som manusförfattare, regissörer och producenter. Det är en berättelse om att förhålla sig till sig själv, sanningen och ödet. Hur svårt det än kan vara.

Året är 1912 och filmens pionjärtid har just inletts. Vilhelms väg genom Europa blir en karusell av vandringar i okända städers mörka kvarter, kabaréer, möten med märkliga karaktärer – både levande och möjligen döda – och diskussioner om livets och filmens villkor.

En dag möter han den några år äldre Simone som arbetar för ett franskt filmbolag. Simone har, liksom Vilhelm, ett tragiskt förflutet. Men är det verkligen en slump att deras vägar korsas?

”Jag har rest mycket i mitt liv och på vägen upptäckt hur drabbande scenkonst kan vara”, säger Boris. ”Jazzklubb i Seoul och Köpenhamn, obskyra indierockband och poetry slam i Chicago och källarkabaré i New York, singersongwriters och transvestitkaraoke i London, bakgatuteater i Washington och Stockholm, tangoklubb i Buenos Aires, dockteater i Yogyakarta, Willie Nelson och beatpoesi i San Francisco och mycket mera. Den glädje, utmaning och fascination som dessa föreställningar inneburit har varit en fantastisk gåva att få ta del av och något av det vill jag förmedla i romanen.”

Stumt ljus utspelar sig i en tid då det inte krävdes pass för att korsa gränser, städerna växte ohämmat, arbetarna fick det sakta bättre om än inte fort nog och kvinnor demonstrerade för jämlikhet på gatorna. Konst, teater, dans, kabaréer, litteratur och den nya konstformen film utmanade konventioner och moral. I romanen tas läsaren med på de tidiga filminspelningarna, får lyssna på mannen på gatans upplevelser såväl som till James Joyces funderingar över sitt misslyckade bioäventyr på Irland.

Allt ovan är dock underordnat kärnan i romanen som är en äventyrs- och upplevelsebalett på kontinentens järnvägar och i kuststäder där Simone och Vilhelm möts.              Boris Zetterlund föddes 1956 i en liten by på halvön Istrien som idag tillhör Kroatien. Platsen har färgat karaktärerna i Stumt ljus. Han kom till Malmö via flyktingläger utanför Bari och Napoli 1961. Förutom några gästspel i Borås och Stockholm har han varit Malmö trogen. Boris är utbildad socialpedagog och bibliotekarie. Idag är han senior advisor på ett företag som levererar IT-system till bibliotek, filmarkiv och museer över hela världen.

2018 debuterade Boris med Kabaré Vemod.

Utkommer den 21 november.

Kontakt: marknad@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

En resa genom Europa och mötet med Simone förändrar unge Vilhelms syn på sig själv, konsten och livet under filmens pionjärtid.

Jag har rest mycket i mitt liv och på vägen upptäckt hur drabbande scenkonst kan vara. Jazzklubb i Seoul och Köpenhamn, obskyra indierockband och poetry slam i Chicago, McCoy Tyner på Blue Note och standup och källarkabaré i New York, singersongwriters och transvestitkaraoke i London, bakgatuteater i Washington och Stockholm, tangoklubb i Buenos Aires, dockteater i Yogyakarta, Willie Nelson och beatpoesi i San Francisco och mycket, mycket mera. Den glädje, utmaning och fascination som dessa föreställningar inneburit har varit en fantastisk gåva att få ta del av och något av det vill jag förmedla i romanen.
Boris Zetterlund