Starka känslor väcks till liv i karg skärgårdsmiljö

Tänk vilka starka känslor ett brev kan väcka.

Särskilt som att brevet kommer ända från Amerika. Och särskilt som att det är adresserat till Mandus Karlssons barndomskärlek, och den som skickat det är hans barndomsvän.

Året är 1878. Platsen det lilla fiskeläget Koljön i Bohuslän.

– Att skriva en roman om tiden och platsen blev ett sätt för mig att komma närmare människorna som levde då, säger författaren Petra Rhodin om sin debutroman När ljungen blommar.

Petra Rhodin är född 1972 i Göteborg, men flyttade redan som tvååring ut till Stocken på västra Orust i Bohusläns skärgård i trakter där hennes släkt bott i flera generationer.

– Bohuslän med sitt karga men vackra landskap är en plats som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har ofta funderat över hur det var att leva här förr i tiden, på min gammelfarfar Johannes och hans föräldrars tid, berättar Petra Rhodin om hur det kom sig att hon hamnade på 1800-talet i sin bok.

– Just 1800-talet är en så fascinerande tid då den är så nära, och ändå var levnadsvillkoren så fundamentalt annorlunda.

I dag bor Petra Rhodin i Kungälv utanför Göteborg med sin familj och jobbar med ekonomi och administration på ett byggföretag. Hon är utbildad till civilingenjör inom industriell ekonomi och har en licentiatexamen i människa-tekniksystem. Sin egentid delar hon mellan skrivstugan och stallet.

När ljungen blommar är en roman om starka känslor i en karg miljö. Havet ger och havet tar, barnen leker mellan bodarna och hungern gnager under frusna vinterdagar. Berättelsen kretsar kring mänskliga drömmar och strävanden under ibland omänskliga förhållanden.

– Det handlar om att leva sitt liv så gott man förmår, under de omständigheter man blivit sig tilldelad, säger Petra Rhodin.

För huvudkaraktären Mandus Karlsson går livet sin gilla gång i det lilla fiskeläget på Koljön i Bohuslän. Han fiskar i havet, går sin postrunda två gånger i veckan och delar ut brev i socknen. Ibland tar han sig tid att samspråka med grannarna över en kopp kaffe.

Så kommer det ett amerikabrev till poststationen, adresserat till Mandus ungdomskärlek Kornelia. Det är från Östen, Mandus barndomskamrat och Kornelias fästman som ingen har hört något ifrån på många år. Brevet är som en stark västanvind som blåser dammet av allt det där som hände två decennier tidigare och visst inte alls är glömt.

Petra Rhodin är redan igång med nästa bokprojekt, den här gången en samtidsskildring i Göteborgsmiljö.

Utkommer 21 augusti.

För mer information, kontakt med författaren och för att beställa recensionsexemplar vänligen kontakta förlaget på: info@hoi.se

Susanne Ahlenius
Marknadsledning
susanne@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Gripande människoöden i 1800-talets karga Bohuslän

Petra Rhodin, författare