Sydafrika möter Norrbotten i pocketaktuell roman

Det är långt mellan Sydafrika och Norrbotten – men ännu längre mellan människorna i den pocketaktuella romanen Alla resor är en omväg hem. Författaren Majvor Müllers skildrar livet i skuggan av apartheid, men också drömmar om framtiden – oavsett bakgrund.

– Såren från apartheiden fick mig att inse att det vi sett som svart eller vitt har en gråaktig ton för dem som bor där, säger Majvor Müller, som fick idén till boken under en resa i sydafrikanska Soweto.

Alla resor är en omväg hem kretsar kring kontrasterna mellan norra Sverige och Afrikas sydspets. Vi möter Miria som lämnat apartheid i Sydafrika för ett bättre liv i Sverige, men i stället drabbas av en personlig kris. Vi får också stifta bekantskap med Emmy, som står inför möjligheten att förändra sitt liv när hon blir arbetslös och äktenskapet är på väg att gå i spillror.

Dessutom får vi lära känna Emmys syster Lisa som står inför ett vägval: Flytta med familjen till Sydafrika och ta över Johns föräldrars vingård eller stanna kvar i Luleå? Hemma finns tryggheten i systrarnas hemby Raitajärvi – men vad väntar egentligen i Sydafrika?

Alla resor är en omväg hem handlar om rasism och förtryck, drömmar och förhoppningar om ett bra liv oavsett kultur och hudfärg. Som en röd tråd genom deras liv löper Sydafrikas historia och Nelson Mandelas kamp om ett jämlikt samhälle.

– Mina böcker bygger alltid på kulturer och händelser som formar oss människor, på gott och på ont, berättar Majvor.

Majvor Müller har gett ut sju romaner sedan debuten 2006. I antologin Deckarnas svenska landskap: från Skåne till Lappland – sammanställd av Kerstin Bergman (Svenska Deckarakademin) – representeras Norrbotten bland andra av Majvor med skildringen Under ytan.

Majvor Müller föddes i Övertorneå och bor i dag i Luleå. Skrivandet är hennes huvudsakliga sysselsättning, men hon jobbar parallellt som egenföretagare inom ledarskap, näringslivs- och företagsutveckling.

Mer om boken:

Miria och hennes mamma lämnade apartheiden i Sydafrika för ett bättre liv i Sverige. Drömmen om att kunna åka tillbaka är levande ända tills de drabbas av en svår kris.

Emmy står inför ett vägskäl: Hon har blivit arbetslös och äktenskapet är på väg att gå i spillror – kann det vara hennes chans att komma på vad nästa steg är i livet?

Också Emmys syster Lisa och hennes man står inför ett val: Flytta med familjen till Sydafrika och ta över Johns föräldrars vingård eller stanna kvar i Luleå?

En viktig knutpunkt i Emmy och Lisas liv är hembyn Raitajärvi. Där finns föräldrarna samt deras 93-årige granne Hugo, som följt systrarna hela livet.

Alla resor är en omväg hem är en stark skildring av människoöden som flätas samman i en stark kontrast mellan norra Sverige och Afrikas sydspets. En berättelse om rasism och förtryck, drömmar och förhoppningen om ett bra liv oavsett bakgrund, kultur eller hudfärg.

Utkommer 15 juli.

För mer information, kontakt med författaren och för att beställa recensionsexemplar vänligen kontakta förlaget på: info@hoi.se

Susanne Ahlenius
Marknadsledning
susanne@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Pocketaktuell roman om kontrasten mellan Norrbotten och Sydafrika.

Mina böcker bygger alltid på kulturer och händelser som formar oss människor, på gott och på ont.
Majvor Müller