Vägen hem är lång i relationsroman om livets svåra val

Ingenting är starkare än rötter.

Det blir uppenbart för advokaten Hillevi Berg, numera bosatt i Stockholm, när hon besöker sin uppväxtort i Blekinge efter många år – utan att ana vilka problem som väntar. Anne-Marie Davis debutroman Den längsta vägen hem handlar om en kvinnas inre resa, men också om att slitas mellan lojaliteter och livets svåra val.

– Det är just den känslan av att aldrig riktigt höra hemma, var man än befinner sig, som har legat bakom tillkomsten av bokens huvudkaraktär, berättar Anne-Marie Davis.

Och det går inte att bortse från att huvudkaraktären Hillevi Berg verkar ha en del gemensamt med författaren själv – som också är jurist, som också bor i Stockholm och som också kommer från orten Svängsta i Blekinge. Är det en tillfällighet månne?

– Det var naturligt att skildra personer, händelser och miljöer från den värld som jag känner så väl. Hillevis arbete som advokat i boken består av uppgifter som jag själv har utfört många gånger. Inspiration till karaktärerna på advokatbyrån och i företagsvärlden har jag hämtat från verkligheten, säger Anne-Marie Davis.

Hur förhåller hon sig då till sitt eget ursprung, jämfört med hennes huvudkaraktär?

– Fast jag har starka rötter kvar i Svängsta känner jag mig både hemma och som en besökare när jag kommer dit. Det är precis samma sak med Stockholm där jag bor sedan 2006. Jag älskar att bo på landet – jag bor på Ekerö utanför Stockholm – och ändå ha mindre än två mil in till storstan. Även om detta är hemma för mig just nu, så kommer jag alltid att vara en ”inflyttad”. Jag har inga rötter här annat än de som jag själv planterar.

För Hillevis del finns det egentligen goda skäl att fortsätta på inkörda spår. Hon har en lysande karriär som advokat och har chans att bli delägare i firman. Hon ska bara göra ett tillfälligt besök i Svängsta när ett särskilt uppdrag sammanfaller med semestern.

Men snart visar det sig att klienten, en internationell koncern inom fordonsindustrin, planerar att ta över Svängsta Mekaniska AB, den viktigaste arbetsgivaren i Svängsta. Hillevi finner sig snart slitas mellan lojaliteten till klienten och till människorna i hennes egen uppväxtort.

Men även i privatlivet slits hon mellan två viljor. Där finns hennes man Philippe, som hon lovat trohet men som inte vill ge henne det hon längtar efter mest, nämligen ett barn. Där finns också hennes ungdomskärlek Fredrik, tillika vd på Svängsta Mekaniska AB.

Fredrik blir också en påminnelse om något annat som gått förlorat inom henne. Hon plågas av det dåliga samvetet över att ha fört Fredrik bakom ljuset när hon flyttade hemifrån, och hon bestämmer sig för att berätta sanningen.

– Som mamma till två vuxna och utflugna barn kan jag konstatera att bandet som en förälder har till sina barn är starkare än allt annat. Det är förmodligen detta som ligger bakom huvudkaraktärens ständiga känsla av saknad efter något som hon egentligen aldrig haft, säger Anne-Marie Davis.

Utkommer 21 oktober.

Marknad
marknad@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Hillevi måste välja: karriären eller vara trogen samhället där hon växte upp? Ett relationsdrama om att hitta hem.

Anne-Marie Davis, författare