Vinst! – Ny viktig bok av experterna på världsledande konsultbolaget Simon-Kucher

Nu kommer en ny bok från de världsledande konsulterna inom strategi, marknadsföring och prissättning på konsultbolaget Simon-Kucher. Boken behandlar begreppet vinst som är centralt för alla företag. Författarna delar generöst med sig av sitt stora kunnande och levandegör frågeställningarna utifrån verkliga fall och författarnas erfarenheter av att hjälpa företag till framgång.

Författarna Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée är tillbaka med en ny bok, Vinst! – Lönsamma företag går inte i konkurs. Boken är en av de första i sitt slag som behandlar begreppet vinst på djupet, och vänder sig till dig som är företagare och vill förstå vad vinst är och inte är – och kanske viktigast av allt: hur du kan öka den.

Vinst är ett av näringslivets mest centrala begrepp, men samtidigt ett av de mest missförstådda och ett av de mest kontroversiella. Varför har det en sådan negativ klang för somliga? Och vad är egentligen definitionen av vinst? Dessutom varierar uppfattningarna – men också missuppfattningarna – om hur företag kan påverka lönsamheten. Boken förklarar hur man kan diagnostisera sin vinstnivå och vilka konkreta åtgärder som kan vidtas genom prissättning, volymökning eller kostnadsbesparingar. Utöver det diskuteras flera andra frågor, som till exempel etikens betydelse. Och så tar den förstås upp det kanske viktigaste av allt: Hur får du din egen verksamhet att gå med mer vinst?

Boken bygger dels på författarnas akademiska bakgrund, men framför allt på deras omfattande erfarenhet.
    ”Utifrån vår erfarenhet som konsulter på Simon-Kucher har vi kunnat samla på oss erfarenheter bortom teorin. Vi har sett vad som fungerar och inte fungerar. Vi tar också med oss anekdoter från de företag och företagsledare vi själva har mött – något som hjälper till att göra exemplen mer konkreta”, säger Felix Mörée.

”Många företag behandlar lönsamhet som något som sker om man bara har tur. Men vi menar att det är något som i allra högsta grad kan påverkas. Framför allt hur man jobbar med prissättning är en bortglömd aspekt”, menar Felix.
    En annan aspekt är att företag ofta har lägre lönsamhet än vad allmänheten tror. Till exempel finns det många techbolag som vuxit snabbt utan att det gett resultat. En vanlig uppfattning är att lönsamhet utesluter tillväxt, men författarna vill visa att så är inte fallet.
    ”Vi hoppas att denna bok lyfter upp lönsamhet som mål för fler företag, och att de aktivt jobbar på att skapa tillväxt – oavsett om det är en tech-startup eller ett månghundraårigt industribolag”, säger Andreas.
Vinst! är en handbok som innehåller exempel och observationer från författarnas mångåriga och mångsidiga karriärer som konsulter på världsledande företaget Simon-Kucher.

Om författarna
Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée är experter inom företagsstrategi. De är verksamma i konsultbolaget Simon-Kucher som anses vara världsledande inom strategi, marknadsföring och prissättning. Tillsammans har de över 70 års erfarenhet från både akademin och från att leverera hundratals projekt åt klienter över hela världen.
Författarnas tidigare bok, Ta betalt – Hur pris påverkar allt, blev 2019 utsedd till Årets marknadsföringsbok av Sveriges Marknadsförbund.

Hermann Simon, Felix Mörée och Andreas Jonason.

Utkom 21 september 2022.

Cecilia Lindh Mattsson
Marknadsansvarig

Mail: Cecilia.lindh.mattsson@hoi.se

Hoi Publishing är ett modernt bokförlag med en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden. Förlaget har även ett dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler möjligheter att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.

Många företag behandlar lönsamhet som något som sker om man bara har tur. Men vi menar att det är något som i allra högsta grad kan påverkas. Framför allt hur man jobbar med prissättning är en bortglömd aspekt.
Felix Mörée