Delårsrapport fjärde kvartalet 2020

”Hoist Finance presenterar en fortsatt stark kassaflödesgenerering i det fjärde kvartalet. Våra digitala framsteg börjar ta form, och vi är nu på en rekordhög nivå med 20 procents helt digital inkassering. Som ett resultat av ovissheten skapad av pandemin har vi intagit ett försiktigt förhållningssätt till portföljvärderingar, vilket har resulterat i en negativ omvärdering om -49 MSEK. När vi blickar framåt så är vi tack vare vår starka likviditets- och kapitalposition nu redo för tillväxt i en tid med positiva marknadsutsikter. Vår förvärvskapacitet har vidare förstärkts genom att vi nu tar nästa steg i vårt värdepapperiseringsprogram tillsammans med Magnetar Capital. Vi ser fram emot ett 2021 där vi kommer att se positiva effekter från många av de effektiviseringsinitiativ som har startat, men där effekten ännu inte helt har realiserats,” säger Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance VD.

Oktober - december 2020

• Summa rörelseintäkter uppgick till 648 MSEK (768).
  • Resultat före skatt uppgick till 68 MSEK (147).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,31 SEK (1,07).
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 3 procent (9).
  • Redovisat värde förvärvade fordringar uppgick till 21 241 MSEK (24 513).
  • Total kapitaltäckningsrelation uppgick till 16,49 procent (14,01) och kärnprimärkapitalrelation till 10,76 procent (9,94).

Siffror inom parentes avser fjärde kvartalet 2019 för resultatjämförelser och utgående balans per 31 december 2019 för balansposter.

Händelser under kvartalet

• Starkt kassaflöde och bra inkasseringsnivå (jämfört med nuvarande prognos).
  • Kärnprimärkapitalrelation på 10,76 procent, och väl positionerade för tillväxt.
  • Lyckad emission av senior obligation om 200 MEUR och återköp om 102 MEUR av obligation emitterad 2017.
  • Lansering av ny verksamhetsmodell för ökat kundfokus och resurseffektivitet.
  • 77 procent Trust Index© i 2020 års Great Place to Work® medarbetarenkät, vilket tyder på stora framsteg i linje med Hoist Finance hållbarhetsstrategi.

Händelser efter kvartalets utgång:

• Hoist Finance har tecknat ett partneravtal inom värdepapperisering av nya portföljinvesteringar med Magnetar Capital.

Denna information är sådan information som Hoist Finance AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande av Andreas Lindblom den 9 februari 2021 kl. 07.30 CET.

En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas kl. 09.30 CET. För att lyssna till konferensen via telefon, vänligen ring: SE: +46850558352 UK: +443333009263 US: +18338230589

Presentationen sker på engelska och kan även följas live via: https://tv.streamfabriken.com/hoist-finance-q4-2020.