Delårsrapport första kvartalet 2020

”Hoist Finance underliggande affär i de flesta marknader förblir både uthållig och robust givet nuvarande omständigheter. Effekterna av Covid19 visade sig i slutet på kvartalet, vilket påverkade slutskedet av kvartalets inkassering negativt, primärt i Spanien och Grekland. Fokus har dock varit på att säkra verksamhetens kontinuitet, genom att organisera så att alla medarbetare kunnat jobba hemifrån samt att vi säkerställt fortsatt kundinteraktion genom vårt fullt verksamma kundkontaktcenter. Vår snabba anpassning till denna nya verklighet är bevis på hur långt vi kommit i vår digitala strategi, och hur stabil vår affärsmodell är i även tuffare tider,” säger Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance VD

Januari - mars 2020

• Summa rörelseintäkter uppgick till 529 MSEK (774).
  • Jämförelsestörande poster före skatt uppgick till -153 MSEK och avser nedskrivningar på icke-säkerställda portföljer i Spanien samt orealiserade förluster på räntesäkringar och orealiserade förluster på marknadsvärdering av obligationer.
  • Resultat före skatt uppgick till -61 MSEK (226).
  • Resultat före skatt exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 92 MSEK (226).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,69 SEK (1,79).
  • Avkastning på eget kapital uppgick till -7 procent (17).
  • Avkastning på eget kapital exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 5 procent (17).
  • Redovisat värde förvärvade fordringsportföljer uppgick till 24 705 MSEK (24 303).
  • Total kapitaltäckningsrelation uppgick till 14,83 procent (14,01) och kärnprimärkapitalrelation till 9,52 procent (9,94).

Siffror inom parentes avser första kvartalet 2019 för resultatjämförelser och utgående balans per 31 december 2019 för balansposter.

Händelser under kvartalet

• Säkerställande av verksamhetens kontinuitet under spridningen av Covid-19 med samma nivå av kundinteraktion som tidigare.
  • Nedskrivning av spanska låneportföljer då de operationella utmaningarna har ökat.
  • Lansering av ny hållbarhetsstrategi. Strategin inkluderar ESG-mål och indikatorer, vilket tillsammans med en omfattande hållbarhetsrapportering positionerar Hoist Finance i framkant inom kredithanteringsbranschen.
  • Hoist Finance har emitterat primärkapitaltillskott för att ytterligare optimera kapitalstrukturen.

Denna information är sådan information som Hoist Finance AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av Andreas Lindblom för offentliggörande den 6 maj 2020, kl 07.30 CET.

En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas kl. 09.30 CET. För att lyssna till konferensen via telefon, vänligen ring:
SE: +46850558351 UK: +443333009268 US: +18335268397

Presentationen sker på engelska och kan även följas live via: https://tv.streamfabriken.com/hoist-finance-q1-2020.