Delårsrapport tredje kvartalet 2019

Flera viktiga och strategiska initiativ genomfördes under det tredje kvartalet, inklusive en första värdepapperiseringstransaktion, centralisering av verksamheten i Frankrike och outsourcing av IT infrastruktur. Justerat för dessa satsningar så är det underliggande resultatet i linje med tidigare kvartal i år, och Hoist Finance är väl positionerat inför det traditionellt starka fjärde kvartalet.

Juli – september 2019

• Summa rörelseintäkter minskade med –5 procent till 698 MSEK (731).
  • Jämförelsestörande poster före skatt uppgick till –47 MSEK och avser  omstruktureringskostnader i den franska verksamheten, IT-organisationen  samt ränteswappar.
  • Resultat före skatt uppgick till 146 MSEK (243).
  • Resultat före skatt exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 194 MSEK (202).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,39 SEK (1,87).
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 12 procent (20).
  • Avkastning på eget kapital exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 15 procent (16).
  • Redovisat värde förvärvade fordringsportföljer uppgick till 22 394 MSEK (20 605).
  • Total kapitaltäckningsrelation uppgick till 14,87 procent (14,14) och kärnprimärkapitalrelation till 10,29 procent (9,66).

Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2018 för resultatjämförelser och utgående balans per 31 december 2018 för balansposter.

Händelser under kvartalet

• Centralisering av verksamheten i Frankrike för att öka effektiviteten. Stängning av kontoret i Bayonne skapar en strömlinjeformad organisation med expertteam i Lille och Paris, vilket möjliggör fortsatt tillväxt i en lovande marknad.
  • Genom outsourcing av IT infrastruktur till marknadsledaren Larsen & Toubro Infotech Ltd, tar Hoist Finance ett viktigt steg mot att bli den digitala ledaren i branschen, samt att det möjliggör långsiktiga kostnadsbesparingar.
  • Hoist Finance expanderar Shared Service Center i Polen och etablerar nearshoring-verksamhet i Rumänien.

Händelser efter kvartalets utgång

• Hoist Finance har erhållit investeringsåtagande från den globala kapitalförvaltaren CarVal Investors rörande en värdepapperisering med kreditbetyg.

Kommentar från VD Klaus-Anders Nysteen

Jag är nöjd över att ha avslutat ännu ett händelserikt kvartal med signifikanta framsteg inom ett antal områden. Fokus under det tredje kvartalet var att se bortom de senaste regulatoriska utmaningarna och genomföra bestämda aktiviteter för att reducera framtida kostnader och betydligt förbättra verksamhetens effektivitet. Detta inkluderar outsourcing av vår IT infrastruktur, centralisering av vår verksamhet i Frankrike, uppstarten med att etablera nearshoring-verksamhet i Rumänien, såväl som fortsatt livetestning av nya digitala betalningslösningar. Justerat för dessa satsningar så är det underliggande resultat i linje med tidigare kvartal i år.

Genom slutförandet av vår första värdepapperiseringstransaktion tog vi ett viktigt steg mot implementeringen av en affärsmodell som är anpassad till en miljö av NPL backstop-regelverk. Jag är mycket stolt över att ha erhållit investeringsåtagande på vår andra värdepapperisering, denna gång med kreditbetyg. Detta representerar en viktig milstolpe och visar att vi är ett flexibelt och agilt företag. Jag tror även på att den positiva återkoppling vi har fått från investerare och kreditvärderingsinstitut är ett starkt kvitto på våra tillgångar, investeringsförfaranden, inkasseringsförmågor och våra professionella och kompetenta medarbetare. Även om dessa strukturer ökar vår genomsnittliga finansieringskostnad något, så är vi trygga i att bankmodellen fortfarande erbjuder den mest hållbara och konkurrenskraftiga finansieringsmodellen. Vår tillgång till billig finansiering är helt enkelt bäst i hela branschen.

Marknadsutsikten är fortsatt positiv. Det är hög aktivitet inom samtliga tillgångsklasser, och marginalerna har utvecklats fördelaktigt. I en miljö av NPL backstop-regelverk, så känner jag stark övertygelse om att vi är på rätt väg mot en hållbar och konkurrenskraftig affärsmodell där vi kan fortsätta hjälpa individer att hålla sina åtaganden och hitta en väg framåt.

Denna information är sådan information som Hoist Finance AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 november 2019 kl. 07:30 CET.

Rapporten för det tredje kvartalet kommer att presenteras kl 09:30 CET på Helio GT30, Grev Turegatan 30 i Stockholm av Klaus-Anders Nysteen, VD och Christer Johansson, CFO.

Presentationen som hålls på engelska kommer också att sändas live på: https://tv.streamfabriken.com/hoist-finance-q3-2019

Kontaktinformation för konferenssamtal:
SE: +46850558368 UK: +443333009263 US: 18446251570

Presentationen och delårsrapporten kommer att finnas tillgänglig på www.hoistfinance.com efter publiceringen.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Lindblom
Head of Investor Relations