Förändring av roller i Hoist Finance ledningsgrupp

Hoist Finance genomför en förändring av roller i koncernledningen efter bolagets största portföljförvärv någonsin som kommunicerades den 16 december 2019.

Förändringarna kommer att stärka Hoist Finance strategi om tillväxt och diversifiering inom nya tillgångsklasser, samt bidra till en effektiv skuldhantering i den nya portföljen med säkerställda förfallna fordringar (”Secured NPLs”) i Frankrike.

Fabien Klecha, CSO och medlem i Hoist Finance koncernledning, kommer utöver sin roll som landschef i Frankrike även anta rollen som ansvarig för Center of Excellence inom Secured NPLs i Hoist Finance. Han kommer att fortsätta utveckla affären för Secured NPLs som ska stödja samtliga marknader inom denna tillgångsklass med växande betydelse för Hoist Finance.

Emanuele Reale, nuvarande COO, blir ny CSO och vd Klaus-Anders Nysteen tar över det operativa ansvaret som tidigare låg under COO.

-     Jag är mycket nöjd med den senaste portföljinvesteringen i Frankrike som mer än fördubblar storleken på vår franska verksamhet och gör oss till marknadsledare inom säkerställda förfallna fordringar i denna viktiga marknad. Med Fabien som tar huvudansvaret för vår Center of Excellence för Secured NPLs, med Emanuele tillbaka i rollen som CSO, och med mig själv närmare verksamheten, så är vi fullt rustade till att exekvera på vår strategi att bli marknadsledande inom våra prioriterade marknader, säger vd Klaus-Anders Nysteen.

Ledningsgruppens sammansättning påverkas inte av ovan förändringar. Förändringarna gäller från 18 december 2019.