Hoist Finance bokslutskommuniké 2021

Högre inkassering och fler portföljförvärv

”Vårt affärsklimat har förbättrats trots att covid-19 fortsätter att vara ett bekymmer. Intäkterna i kvartalet ökade jämfört med såväl förra året som föregående kvartal. Under de senare månaderna 2021 uppnådde vi betydande förbättringar i inkasseringarna. Vi deltog i ett stort antal förvärvsprocesser och ingick avtal om ett antal attraktiva förvärv under den senare delen av året. Portföljen från Alpha Bank i Grekland på över 1,1 miljard SEK sticker ut och kommer att ha en positiv påverkan på vår lönsamhet under 2022 och framåt. Inklusive dessa portföljer var den totala förvärvade volymen 4,7 miljarder SEK, vilket är Hoist Finance tredje högsta årliga förvärvsnivå.” säger Per Anders Fasth, VD.

Oktober – december 2021

• Rörelseintäkterna uppgick till 669 MSEK (648)
  • Resultat före skatt var 73 MSEK (68)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var 0,61 SEK (0,31)
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 6% (3)
  • Redovisat värde på förvärvade fordringsportföljer uppgick till 21 337 MSEK (21 075)
  • Total kapitaltäckningsrelationen var 15,16% (16,49) och kärnprimärkapitalrelationen var 9,56% (10,76)

Siffror inom parentes avser fjärde kvartalet 2020 för resultatjämförelser och utgående balans per 31 december 2020 för balansposter.

En kombinerad presentation och telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas kl. 09.30 (CET). För att lyssna till konferensen via telefon, vänligen ring:

SE: +46 8 505 583 73
UK: +44 33 330 090 31
US: +1 646 722 49 04

Presentationen som hålls på engelska kommer också att sändas live på: https://tv.streamfabriken.com/hoist-finance-q4-2021

För ytterligare information vänligen kontakta:
Ingrid Östhols, Head of Communications & Investor Relations
ir@hoistfinance.com
0721 810 867

Denna information är sådan information som Hoist Finance AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 februari 2022, kl 07:30 CET.

Hoist Finance är en tillförlitlig kredithanteringspartner till privatpersoner, företag och banker i tretton europeiska länder. Med mer än 1 500 dedikerade kollegor, smarta digitala lösningar och en djup förståelse för individuella finansiella situationer hjälper vi över sex miljoner kunder att hålla sina åtaganden. Detta åstadkommer vi genom att sätta upp hållbara återbetalningsplaner så att alla kan inkluderas i det finansiella ekosystemet. Hoist Finance har en bred portfölj av tillgångsklasser och vår webbaserade sparplattform i Sverige, Tyskland och Storbritannien bidrar till vår unika finansieringsmodell. Hoist Finance grundades 1994 och är idag ett publikt bolag noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök hoistfinance.com.