• Hoist Finance/

Hoist Finance fullbordar den första värdepapperiseringen av en portfölj bestående enbart av italienska icke säkerställda fordringar och som erhållit kreditbetyget ”Investment Grade”

Hoist Finance har genomfört en värdepapperisering om 5 miljarder euro i utestående balans bestående av italienska icke säkerställda förfallna lån (”Transaktionen”) som tillkännagavs den 5 november 2019.

Transaktionen är en milstolpe i form av den första värdepapperiseringen av en portfölj bestående enbart av italienska icke säkerställda förfallna lån och som erhållit kreditbetyget ”Investment Grade”. De underliggande fordringarna är utgivna till såväl företag som privatpersoner, motsvarande 42.6% respektive 57.4% av utestående balans.

Transaktionen innefattar en emission av obligationer med ett belopp om 337 miljoner euro uppdelade i tre trancher. Dessa obligationer utfärdas av värdepapperiseringsbolaget Marathon SPV S.r.l. i syfte att finansiera förvärvet av kreditportföljen med förfallna fordringar. De seniora obligationerna – motsvarande 85% av det totala emissionsbeloppet – tecknas till fullo av Hoist Finance och har erhållit följande kreditbetyg: (i) BBB(sf) från DBRS; (ii) Baa2(sf) från Moody’s; och (iii) BBB+SF från Scope. De efterställda obligationerna (mezzanine- och junior-trancher), motsvarande resterande 15% av det totala beloppet, har till 95% tecknats av fonder förvaltade av kapitalförvaltaren CarVal Investors L.P. och  till 5% av Hoist Finance för att uppfylla kravet på bibehållande av risk enligt Värdepapperiseringsförordningen. Mezzanine-tranchen har också erhållit kreditbetygen; (i) B(high)(sf) av DBRS; (ii) B1(sf) av Moody’s; (iii) och BB SF från Scope, samtidigt som den juniora tranchen ej erhållit ett kreditbetyg.

De seniora obligationerna löper till en årlig ränta om 1,8% medan de efterställda obligationerna har en kombinerad IRR på upp till 15%. Samtliga obligationer är emitterade till nominellt belopp. Överskottsinkassering från tillgångarna kommer att utgöra kreditstöd till alla utestående obligationer och därutöver betalas till Hoist Finance i form av tilläggsköpeskilling. I samband med slutförandet av Transaktionen återbetalas obligationerna från den initiala värdepapperiseringen utan kreditbetyg, som slutfördes i augusti, till fullo och tillgångarna refinansieras via Transaktionen som fullbordats idag.

Transaktionen är strukturerad i syfte att uppnå s.k. signifikant risköverföring i enlighet med artikel 244 i EU-förordning nr 575/2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag.

Deutsche Bank och UBS agerade Arrangers för Transaktionen och White & Case har agerat legala rådgivare till Hoist Finance. Kostnader för att etablera värderpapperiseringsprogrammet och för Transaktionen, och beaktat kostnader i samband med avveckling av den initial värdepapperiseringen, uppskattas till 6 miljoner euro, av vilka en delsumma förväntas kunna aktiveras och löpande kostnadsföras över Transaktionens förväntade löptid.

-     Denna transaktion är ytterligare bevis på att vi framgångsrikt arbetar mot strategin att integrera värdepapperisering i Hoist Finance långsiktiga affärsmodell. Den bekräftelse av kvalitén på våra tillgångar och vår organisation som en investment grade rating innebär är en väldigt positiv signal. Vi tror fortsatt starkt på att utveckla detta verktyg med ambition att uppnå våra tillväxtmål till en stabil risknivå och effektiv kapitalanvändning, säger Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance vd.

Denna information är sådan information som Hoist Finance AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande av Andreas Lindblom den 5 december 2019 kl. 22.15 CET