Hoist Finance publicerar årsredovisningen för 2019

Hoist Finance årsredovisning 2019 och Pelare 3-rapport finns nu publicerade på vår hemsida. Årsredovisningen finns tillgänglig i både en onlineversion och som nedladdningsbart PDF-dokument.

2019 var ett år med fokus på exekvering, speciellt inom vårt fokusområde att bli det mest resurseffektiva bolaget i branschen. Några av våra strategiska förändringar under året var att centralisera verksamheten genom att stänga ett av våra kontor i Frankrike, och outsourcing av bolagets IT-struktur. Ambitionen att bli den digitala ledaren inom vår bransch har fortsatt, med självbetjäningsplattformar på alla marknader, lansering av nya kanaler för kundkontakt genom WhatsApp i Italien och RCS i Storbritannien, samt lansering av vår första AI chatbot.

Hoist Finance har under året även genomfört två värdepapperiseringar bestående av italienska icke säkerställda förfallna fordringar. En av transaktionerna har erhållit kreditbetyget ”Investment Grade”, vilket är unikt för denna typ av transaktion. Vi har även fortsatt att  expandera inom säkerställda förfallna fordringar samt lagt ytterligare fokus på ansökan om att applicera en IRK-modell. Dessa åtgärder har som syfte att stärka affärsmodellen efter de regulatoriska förändringar som genomfördes under 2018 och i början av 2019. Framstegen kring dessa åtgärder efter de regulatoriska förändringarna resulterade även i uppdaterade finansiella mål.

Hoist Finance affärsmodell och strategi har utvecklats med syfte att leverera värde till alla intressenter och bidrar till en hållbar utveckling som stödjer arbetet mot finansiell exkludering. I årsredovisningen presenteras  även bolagets hållbarhetsstrategi samt dess ramverk. Vår vision har uppdaterats till ”By your side”, samtidigt som ”Helping People Keep Their Commitments” fortsatt är vårt uppdrag och vårt syfte.

Hoist Finance AB (publ) är skyldig att offentliggöra denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 30 mars 2020 kl. 07.30.