Ingrid Bonde styrelseordförande i Hoist Finance

Ingrid Bonde har utsetts till styrelseordförande i Hoist Finance vid en extra bolagsstämma 16 november 2014. Samtidigt har även Annika Poutiainen utsetts till styrelseledamot. De två nya styrelsemedlemmarnas långa erfarenhet från finanssektorn, med ledande positioner inom såväl finansiella företag som reglerande organ, stärker bolagets styrelse ytterligare.

Ingrid Bonde är finansdirektör på Vattenfall och har lång erfarenhet från finanssektorn. Tidigare erfarenheter inkluderar bland annat ledande positioner på Finansinspektionen, AMF och Riksgälden.

Annika Poutiainen har bakgrund som chef för Nordisk marknadsövervakning på Nasdaq samt Finansinspektionen.

”Hoist Finance är ett spännande bolag i en växande marknad. Implementeringen av Basel III-regelverket innebär att europeiska banker kommer att ha ett fortsatt stort behov av att avyttra portföljer av förfallna konsumentfordringar. Hoist Finance har gjort en imponerande ompositionering på senare år, vuxit kraftigt och har nu en plattform för att agera på de möjligheter som finns i marknaden. Min uppgift är att genom den erfarenhet jag har styra och stötta bolaget i dess framtida utveckling", säger Ingrid Bonde om sitt nya uppdrag.

"Styrelsen har nu inom sig den kompetens och erfarenhet som krävs för nästa steg i sin utveckling. Styrelsens sammansättning och erfarenheter från att arbeta i en reglerad miljö är en tillgång för bolaget, både ur ett governance- och ett marknadsperspektiv", säger Annika Poutiainen.

Den nya styrelsen består av Ingrid Bonde, Styrelseordförande, samt ledamöterna Annika Poutiainen, Gunilla Wikman, Per-Eric Skotthag och Jörgen Olsson.

Hoist Finance är en etablerad samarbetspartner till globala banker och finansiella institutioner och erbjuder tjänster inom förvärv och förvaltning av förfallna konsumentfordringar utan säkerheter på åtta marknader i Europa. Det totala värdet av förvärvade låneportföljer uppgick till 7,5 miljarder kronor den 30 september 2014.

Moderbolaget Hoist Kredit AB (publ) är ett kreditmarknadsbolag som står under tillsyn av Finansinspektionen. I Sverige erbjuder HoistSpar ett tryggt och attraktivt sparande med över 60 000 öppnade konton. Hoist Finance har emitterat ett obligationslån om 100 miljoner euro samt två obligationslån om sammanlagt 1,1 miljarder kronor som samtliga är noterade på Nasdaq Stockholm.

www.hoistfinance.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som skall offentliggöras enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden.

Informationen lämnades för offentliggörande den 16 november 2014 kl. 15.00.

Jörgen Olsson, CEO Hoist Finance

Jane Niedra, IR Hoist Finance