Kapitalmarknadsdag 2021: Vi lämnar regulatoriska utmaningar bakom oss och siktar mot lönsam tillväxt

Under dagens virtuella kapitalmarknadsdag har Hoist Finance presenterat en uppdatering av bolagets strategiska inriktning och finansiella mål. Dagens teman har varit följande:

• En ingående presentation av bolagets fyra affärsområden: Digital, Contact Centre Operations, Secured Assets och Retail Banking.
  • De betydande framsteg som gjorts för att öka bolagets effektivitet trots två utmanande år, inklusive anpassning av vår affärsmodell i ljuset av regulatoriska förändringar.
  • Presentation av den positiva marknadsutsikten, med ett djupdyk i de viktigaste av Hoist Finance marknader.

Hoist Finance bekräftade även idag de finansiella mål som uppdaterades i Q4 2019, med en förlängning till 2023 för EPS tillväxt och K/I-tal.

• En avkastning på eget kapital på >15%
  • Ett K/I-tal <65% år 2023
  • En årlig tillväxttakt (CAGR) för resultat per aktie (EPS) på 15%, jämfört mellan 2023 och 2019, exklusive jämförelsestörande poster
  • En kärnprimärkapitalrelation på 1.75–3.75 procentenheter över det regulatoriska kravet
  • En utdelningspolicy på 25–30% av nettoresultatet per år. Utdelningen fastställs årligen med hänsyn till bolagets kapitalmål och utsikterna för lönsam tillväxt.

”Fokus idag var verkligen att visa marknaden att vi levererat på våra strategiska mål trots motgångar. Under de två senaste åren, sedan vår senaste kapitalmarknadsdag när vi presenterade One Hoist-strategin, har våra möjligheter för tillväxt och investeringar påverkats starkt av externa faktorer. Trots detta har vi blivit digitala ledare i branschen, förbättrat våra inkasseringsprocesser, och lagt grunden för en skalbar tillväxt. Framtiden ser mycket ljus ut och vi är redo att hjälpa banker med den växande lånestocken av NPLs, men framförallt att fortsätta stödja våra kunder,” säger Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance VD.

En inspelning av kapitalmarknadsdagen kommer att finnas tillgänglig inom kort på hoistfinance.com.

Hoist Finance är en tillförlitlig kredithanteringspartner till privatpersoner, företag och banker i tolv europeiska länder. Med över 1600 dedikerade kollegor, smarta digitala lösningar och en djup förståelse för individuella finansiella situationer hjälper vi över sex miljoner kunder att hålla sina åtaganden. Detta åstadkommer vi genom att sätta upp hållbara återbetalningsplaner så att alla kan inkluderas i det finansiella ekosystemet. Hoist Finance har en bred portfölj av tillgångsklasser och vår webbaserade sparplattform i Sverige och Tyskland bidrar till vår unika finansieringsmodell. Hoist Finance grundades 1994 och är idag ett publikt bolag noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök hoistfinance.com.