Kommuniké från Hoist Finance AB (publ):s årsstämma den 10 maj 2023

Hoist Finance årsstämma ägde rum onsdagen den 10 maj 2023 kl. 11.00 i Stockholm.

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2022.

Disposition av resultat

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att till stämmans förfogande stående vinstmedel ska balanseras i ny räkning, innebärande att ingen utdelning betalas ut.

Ersättningsrapport

Årsstämman godkände styrelsens förslag beträffande ersättningsrapport.

Styrelse

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.

Styrelseledamöterna Bengt Edholm, Camilla Philipson Watz, Christopher Rees, Rickard Westlund, Lars Wollung och Peter Zonabend omvaldes som styrelseledamöter. Årsstämman valde Lars Wollung till styrelseordförande.

Revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om omval av revisionsbolaget EY för tiden intill slutet av årsstämman 2024. EY har meddelat att den auktoriserade revisorn Daniel Eriksson kommer att kvarstå som huvudansvarig revisor.

Styrelsearvode

Styrelsens arvode fastställdes till följande, i enlighet med valberedningens förslag;

1 475 000 kronor till ordföranden, 490 000 kronor vardera till styrelseledamöterna, 200 000 kronor till ordföranden i risk- och revisionsutskottet, 125 000 kronor vardera till ledamöterna i risk- och revisionsutskottet, 200 000 kronor till ordföranden i investeringsutskottet, 125 000 kronor vardera till ledamöterna i investeringsutskottet, 250 000 kronor till ordföranden i finansutskottet, 150 000 kronor vardera till ledamöterna i finansutskottet, 100 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 50 000 kronor vardera till ledamöterna i ersättningsutskottet.

Revisorsarvode

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman godkände styrelsens förslag beträffande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Bemyndigande till styrelsen avseende emission av aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett bemyndigande till styrelsen att, intill nästa årsstämma, i samband med kapitalanskaffning för att finansiera förvärv av andra företag eller verksamheter samt större portföljinvesteringar, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägare, mot kontant betalning, apportegendom, eller genom kvittning, besluta om emission av nya aktier. Antalet aktier i bolaget får med stöd av detta bemyndigande sammanlagt ökas med högst tio (10) procent av antalet utestående aktier vid tidpunkten för årsstämman.

Bemyndigande till styrelsen avseende förvärv av egna aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett bemyndigande till styrelsen att, intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, under förutsättning att tillämpliga kapitaltäckningsregler vid varje sådant tillfälle tillåter det, genomföra förvärv av egna aktier i enlighet med följande villkor:

• Förvärv av egna aktier får ske av högst så många aktier att bolagets innehav av egna aktier vid var tid inte överstiger tio (10) procent av samtliga aktier i bolaget.
  • Förvärv av egna aktier ska ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter.
  • Förvärv av egna aktier får endast ske till ett pris per aktie inom det på Nasdaq Stockholm vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.
  • Betalning för aktierna ska erläggas kontant.

Konstituerande styrelsemöte

Vid ett konstituerande styrelsemöte i anslutning till årsstämman (i) omvaldes Christopher Rees (ordförande), Camilla Philipson Watz och Bengt Edholm som ledamöter i risk- och revisionsutskottet, (ii) omvaldes Christopher Rees (ordförande), Rickard Westlund och Lars Wollung som ledamöter i investeringsutskottet, (iii) omvaldes Bengt Edholm (nyval som ordförande, tidigare medlem), Christopher Rees och Lars Wollung som ledamöter i finansutskottet, och (iv) omvaldes Bengt Edholm (nyval som ordförande, tidigare medlem) och Peter Zonabend som ledamöter i ersättningsutskottet och Camilla Philipson Watz nyvaldes som ledamot.

Sofia Buhlin, Chief Communications Officer
Tel. +46 (0) 76 140 43 76