Kommuniké från Hoist Finance AB (publ):s extra bolagsstämma den 17 februari 2022

Extra bolagsstämma i Hoist Finance ägde rum torsdagen den 17 februari 2022.

I enlighet med förslag från de största aktieägarna Arwidsro Investment AB, Fastighets AB Arwidsro, Per Arwidsson och Erik Selin Fastigheter AB, fattades följande beslut.

Fastställande av antalet styrelseledamöter

Det beslutades att styrelsen ska bestå av sex ledamöter utan suppleanter.

Styrelse

Den nuvarande styrelseledamoten Peter Zonabend omvaldes. Bengt Edholm, Camilla Philipson Watz, Christopher Rees, Rickard Westlund och Lars Wollung valdes till nya ordinarie styrelseledamöter. Stämman valde Lars Wollung till styrelseordförande. De tidigare styrelseledamöterna Mattias Carlsson (ordförande), Fredrik Backman, Malin Eriksson, Per Anders Fasth, Niklas Johansson, Henrik Käll och Helena Svancar lämnade styrelsen i samband med stämman.

Styrelsearvode

Styrelsens arvode fastställdes till följande, i enlighet med beslut på bolagets årsstämma 2021; 1 475 000 kronor till ordföranden, 490 000 kronor vardera till styrelseledamöterna, 200 000 kronor till ordföranden i risk- och revisionsutskottet, 125 000 kronor vardera till ledamöterna i risk- och revisionsutskottet, 175 000 kronor till ordföranden i investeringsutskottet, 100 000 kronor vardera till ledamöterna i investeringsutskottet, 50 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 50 000 kronor vardera till ledamöterna i ersättningsutskottet. Arvode till nyvalda ledamöter ska utgå pro rata i förhållande till uppdragsperiodens längd.

Styrelsearvode enligt beslut av bolagets årsstämma 2021 ska utgå till de avgående styrelseledamöterna med en tolftedel för varje påbörjad månad av mandattiden mellan årsstämman 2021 och den extra bolagsstämman.

Konstituerande styrelsemöte

Vid ett konstituerande styrelsemöte i anslutning till den extra bolagsstämman valdes (i) Bengt Edholm, Camilla Philipson Watz, Christopher Rees och Lars Wollung till ledamöter i risk- och revisionsutskottet med Bengt Edholm som utskottets ordförande, (ii) Lars Wollung och Peter Zonabend till ledamöter i ersättningsutskottet med Lars Wollung som utskottets ordförande, och (iii) Christopher Rees, Rickard Westlund och Lars Wollung till ledamöter i investeringsutskottet med Christopher Rees som utskottets ordförande.

Ingrid Östhols, Head of Communications & Investor Relations
Tel. +46 (0) 721 810 867

Hoist Finance är en tillförlitlig kredithanteringspartner till privatpersoner, företag och banker i elva europeiska länder. Med över 1 500 dedikerade kollegor, smarta digitala lösningar och en djup förståelse för individuella finansiella situationer hjälper vi över sex miljoner kunder att hålla sina åtaganden. Detta åstadkommer vi genom att sätta upp hållbara återbetalningsplaner så att alla kan inkluderas i det finansiella ekosystemet. Hoist Finance har en bred portfölj av tillgångsklasser och vår webbaserade sparplattform i Sverige, Tyskland och Storbritannien bidrar till vår unika finansieringsmodell. Hoist Finance grundades 1994 och är idag ett publikt bolag noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök hoistfinance.com.