• Hoist Group/

Hoist Group förvärvar Acentic Holdings för att stärka sitt erbjudande inom hotellindustrin i hela EMEA-regionen

Hoist Group har idag gått med på att förvärva aktierna i Acentic Holdings Ltd i syfte att leverera en större närhet och ett bredare utbud av tjänster till hotellkunder över hela Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

Acentic kommer att bidra med ett antal grupper av flaggskeppshotell samt ledande oberoende hotell som under många år har betjänats med deras IPTV och digital signage-produkter. Dessa mer än 700 hotellpartners till Acentic kommer nu att få tillgång till den mycket bredare produktportfölj som Hoist Group erbjuder.

Hoist Groups tjänster täcker de flesta digitala kontaktpunkter under gästens resa: Bokningsmotor, Pre-Check-In, PMS, Mobile Key, uppgiftshantering för personalen, Dashboard etc. Dessutom kommer hotellägare kunna dra nytta av Hoist Groups lokala närvaro på 20 kontor i EMEA-regionen.

Acentic är ett fantastiskt företag med en lång historia av leverans och service. Vi ser fram emot att gemensamt öka vår närvaro på hotellmarknaden i EMEA-regionen, särskilt nu när branschen mer än någonsin behöver teknik för att automatisera och personifiera gästupplevelser. Acentic kommer att stärka vår verksamhet ytterligare, särskilt i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Våra befintliga partnerhotell kommer att dra nytta av denna närhet till ytterligare service” säger Alfonso Tasso, CEO på Hoist Group.

Richard Robinson, Chief Executive på Acentic tillägger: “Acentic förstår det verkliga värdet av att kombinera erfarenhet, passion och innovation inom hospitality-sektorn. Hoist Groups produktportfölj erbjuder en gästcentrerad skräddarsydd resa, som upprätthålls av en stark intern FoU-resurs. Jag är särskilt exalterad över möjligheten att öka vår närvaro inom segmentet för exklusiva resortanläggningar och konferenser och även utöka vår portfölj för oberoende hotell. Som en del av Hoist Group kan vi tillföra ytterligare värde till Acentics långvariga kundrelationer.”

Under sommaren har Hoist Group fått ett enormt gensvar på marknaden på sitt banbrytande Program Phoenix, som innehåller mer än 20 erbjudanden utformade för att hjälpa hotell under COVID-relaterade marknadsförhållanden. Acentics kunder kommer omedelbart att kunna dra nytta av alla förmåner som ingår i Program Phoenix.

År 2019 omsatte Acentic 28 miljoner euro i förhållande till Hoist Groups 130 miljoner euro. Att vara en del av samma grupp kommer att stärka deras hållbarhet och höga standard när det gäller att leverera förstklassiga lösningar.

Acentics nuvarande aktieägare, Niantic Holding, som är en del av Jacobs familjeinvesteringar, kommer att fortsätta sitt långsiktiga engagemang för hospitality-sektorn och bli en investerare i Hoist Group.

Förärvandet väntas vara klart den 1 oktober och den operativa sammanslagningen kommer att vara klar i slutet av året.

För pressfrågor, vänligen kontakta:

Mohammed Sha
Marknadschef, Hoist Group
marketing@hoistgroup.com

Hoist Group levererar tekniska lösningar till hotell, som gör det möjligt för dem att skapa sammanhängande digitala resor för gästerna. Hoist Group optimerar gästlösningarna genom att korrelera och analysera data som kommer från deras innovativa bokningssystem, IP-nätverk, internettjänster och TV-innehåll samt från många andra digitala beröringspunkter. Hoist Group har sitt huvudkontor i Stockholm och 20 kontor i EMEA-regionen, som med nästan 500 engagerade medarbetare betjänar över 8000 unika hotell.

Acentic är ett fantastiskt företag med en lång historia av leverans och service. Vi ser fram emot att gemensamt öka vår närvaro på hotellmarknaden i EMEA-regionen, särskilt nu när branschen mer än någonsin behöver teknik för att automatisera och personifiera gästupplevelser. Acentic kommer att stärka vår verksamhet ytterligare, särskilt i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Våra befintliga partnerhotell kommer att dra nytta av denna närhet till ytterligare service.
Alfonso Tasso, CEO på Hoist Group