• Hoist Group/

Hoist Technology och Locatel ingår partnerskap för att bli Europas ledande leverantör av system och tjänster till hotell

Hoist Technology och Locatel, marknadsledande inom hotellsystem, har ingått ett samarbete för att tillsammans bli Europas största leverantör av teknik och tjänster till hotellbranschen. Tillsammans kan företagen erbjuda systemlösningar för en kostnadseffektiv hotelldrift och tjänster som ökar gästernas trivsel och genomsnittliga konsumtion. Ett erbjudande som ökar hotellverksamheternas totala lönsamhet.

Affärssamarbetet ger hotell i Europa möjligheten att erbjuda sina gäster Locatels IPTV, WiFi, underhållnings- och informationssystem på fasta eller mobila skärmar. Hotellen kan även använda bokningssystemet HotSoft 8 och det mobila backoffice-systemet Serviator från Hoist Technology. Hotellägare i alla marknader som täcks av Hoist Technology och Locatel får tillgång till ett heltäckande erbjudande med marknadens bredaste sortiment av systemlösningar. Idag levererar företagen tillsammans tjänster till cirka 600 000 hotellrum och har en årlig tillväxt på cirka 10 %.

– Genom att dra nytta av våra gemensamma erfarenheter av underhållning för hotellgäster och hotellsystem för front office och back office kan vi förse hotellägare med alla verktyg de behöver för att möta utmaningarna i en föränderlig bransch, säger Pierre Lestage, koncernchef för Locatel.

– Såväl fristående hotell som hotellkedjor kommer att bli garanterade samma lösningar och samma service både lokalt och internationellt. Genom synergieffekter kommer vi också att kunna erbjuda ännu bättre produkter till konkurrenskraftiga priser. Vi kommer att vara aktiva på en större marknad och därför kan vi snabbare fånga upp trender för en fortsatt produktutveckling som fokuserar på våra kunders lönsamhet, säger Malcolm Lindblom, koncernchef för Hoist Technology Group.

Hoist Technology och Locatel kommer att erbjuda en komplett molnbaserad multiplattform med många fler möjligheter än traditionella IPTV- och video-on-demand-system. Genom att erbjuda hotellgästerna innehålls- och informationstjänster via till exempel bärbara datorer, smarta telefoner och läsplattor kan hotellen få nöjdare gäster som i genomsnitt köper fler tjänster. Lösningen ökar även hotellens intäkter genom smart annonsering och försäljning av hotelltjänster.

Både fristående hotell och hotellkedjor kommer även att kunna få tillgång till det kompletta bokningssystemet HotSoft 8 och det mobila backoffice-systemet Serviator som hjälper hotell att bli mer lönsamma och effektiva. Systemen hanterar alla gästtransaktioner och bokningar i realtid och ger en effektivare internkommunikation samt funktioner för lagerhantering och hantering av arbetsuppdrag.

Malcolm Lindblom, koncernchef, Hoist Technology Group, tel. +46 8 555 164 00

Om Hoist Technology Group AB
Hoist Technology samarbetar med hotell och hotellkedjor på den nordeuropeiska marknaden. Företagets verksamhetsområden omfattar hotellinteriör och tekniska systemlösningar för ökad lönsamhet hos hotell, spa och konferensanläggningar. Företaget bildades 1994 och är idag etablerat i Sverige (HK), och med helägda dotterbolag i Norge, Danmark, Storbritannien, Ryssland, Polen, Finland och Baltikum, och har ett inköpskontor i Kina. Hoist finns representerade genom återförsäljare i Asien och Afrika. Hoist Technology Group omsätter cirka 60 millioner Euro på årsbasis och har cirka 180 anställda. Läs mer på www.hoistgroup.com

Om LOCATEL