Städning, kvalitet och service viktigast för att trivas på hotell

Städning, kvalitet och service är viktigast för hur gästerna trivs på ett hotell. Ostädade rum är också den vanligaste orsaken till att en gäst ber att få byta rum. Det framgår av en undersökning som Hoist Technology har gjort bland 1 100 svenskar för att ta reda på vad resenärerna tycker och tänker om hotell. Undersökningen visar också att det första som svenskar gör på hotellrummet är att kolla in badrummet, slänga sig på sängen eller kontrollera städningen, samt att gästerna väljer vin, men ratar sprit, i minibaren.

I undersökningen framkommer en rad intressanta rön om svenska resenärers erfarenhet och attityder kring hotell. Där framgår bland annat vilka faktorer som är viktigt för att gästerna ska trivas på hotellet. När gästerna får ange vilka faktorer som är avgörande för en lyckad hotellvistelse hamnar städningen i topp; 98 % av alla tillfrågade tycker detta är viktigt. Därefter kommer kvalitet på sängar och rumsutrustning (94 procent tycker detta är viktigt). Den tredje viktigaste faktorn är hotellets service.

– Städning, kvalitet och service är kritiskt för hur man trivs på hotellet, Det framkommer också att dålig städning är den överlägset vanligaste orsaken till att en gäst byter sitt, säger Jan Ekström, produktchef på Hoist Technology som har utfört undersökningen.

Så här ser fem-i-topplistan ut när svenskarna får säga sitt om vad som är viktigt för en lyckad hotellvistelse:

1. Städning
  2. Kvalitet
  3. Service
  4. Läge
  5. Faciliteter

Var femte gäst väljer ett annat hotell när telefonkön i hotellväxeln är för lång

Många hotell saknar ett effektivt system för att administrera servicearbetet och använder interna telefonsamtal för att uppdatera personalen och receptionen, vilket får till följd att samtal utifrån blockeras eller placeras i kö. Det här uppskattas inte av de som vill boka rum - undersökningen visar att var femte person väljer att kontakta ett annat hotell när väntetiden i telefon blir för lång.

– Vi vet sedan tidigare att hotellens telefonservice är viktig, både för att locka till sig gäster och för att behålla gäster. Undersökningen bekräftar att hotell med dålig telefonservice går miste om väldigt många gäster, säger Jan Ekström.

Några andra resultat från undersökningen:

• Tålamodet i ett hotells telefonkö är begränsat. Fyra av tio svenskar kan inte tänka sig att stanna kvar i hotellets telefonkö i mer än två minuter.
  • Det första de flesta hotellgästerna gör när de kommer till rummet är att kolla in badrummet. Näst vanligast är att slänga sig på sängen, följt av att kolla att städningen är ok.
  • Svenskarna har ofta höga krav på städningen av hotellrummet. Den överlägset vanligaste orsaken till att en gäst byter sitt rum är att rummet är ostädat eller ofräscht. Näst vanligaste orsaken är att något är trasigt i rummet.
  • Hälften av hotellgästerna har någon gång behövt vänta på att deras rum ska bli klart vid ankomsten. Affärsresenärer har i något högre grad behövt vänta på att rummet ska bli klart.
  • Om gästerna får välja att plocka bort något från minibaren blir det oftast sprit eller Champagne. Det man helst vill ha kvar i minibaren är vin.

Om undersökningen

Undersökningen bygger på en enkätundersökning till 1103 svenskar i åldern 18 år och uppåt som genomförts under april 2011. Respondenterna består av 504 kvinnor och 599 män fördelade över hela landet, och svaren i undersökningen baseras på respondenternas erfarenheter av hotell de senaste två åren.

Presskontakt:

Jan Ekström, produktchef på Hoist Technology

Telefon: 08- 555 164 00, e-post: jan.ekstrom@hoistgroup.com

Om Hoist Technology
Hoist samarbetar med hotell och hotellkedjor på den nordeuropeiska marknaden. Företagets verksamhetsområden omfattar hotellinteriör och tekniska systemslösningar för ökad lönsamhet hos hotell, konferensanläggningar och kommersiella fastigheter. Företaget bildades 1994 och är idag etablerat i Sverige (HK), och med helägda dotterbolag i Norge, Danmark, Storbritannien, Ryssland, Polen, Finland och Baltikum. Hoist finns representerade genom återförsäljare i ytterligare ett tiotal länder. I koncernen ingår även norska EM Systemer AS som utvecklar och marknadsför energibesparingssystem och svenska Jovent AB som arbetar med ventilation, el och styr- och regler för kommersiella fastigheter. Hoist omsätter cirka 500 MSEK på årsbasis och företaget har 220 anställda.