Bokslutskommuniké 2003

Hoist International bokslutskommuniké 2003: Kvartal 1 oktober - 31 december, helår 1 januari - 31 december · I linje med bolagets tidigare reviderade prognos uppgår 2003 års resultat före skatt för den kvarvarande verksamheten, inklusive koncerngemensamma kostnader, till 0,1 MSEK (3,7) före poster av engångs-karaktär. Det resultatet för fjärde kvartalet uppgår för den kvarvarande verksamheten till - 3,1 MSEK (-4,4) före skatt. · Koncernens vinst före skatt för helåret 2003 uppgår till 34,6 MSEK (30,8). Det inkluderar ett antal poster av engångskaraktär, bl a försäljningen av de svenska kreditportföljerna med ett resultat före skatt om 61 MSEK, ytterligare kostnader för uppsägningslöner med 3 MSEK, avskrivning av balanserade kostnader för en tidigare kreditfacilitet med 7 MSEK samt framför allt extra nedskrivningar av vissa portföljer i Tyskland med 15 MSEK. · Kundintäkterna för helåret 2003 för den kvarvarande verksamheten uppgår till 191,0 MSEK, jämfört med 184,0 MSEK 2002. För fjärde kvartalet uppgår kundintäkterna till 45,4 MSEK (47,2, jämförbart 2003). · Resultatet efter skatt uppgår för helåret 2003 till 25,5 MSEK (21,0), vilket ger ett resultat efter skatt per aktie på 1,65 SEK (1,35). Resultatet per aktie för fjärde kvartalet uppgår till -1,29 SEK (0,28). · Under första kvartalet avyttrades de svenska kreditportföljerna och verksamheten i Sverige avvecklades. · Staffan Tjus tillträdde som tf verkställande direktör i juni 2003. · Två större förvärv av kreditportföljer genomfördes under det fjärde kvartalet: 16 000 krediter från Deutsche Bank och 82 000 krediter som tidigare hanterats av Hoist under vinstdelningsavtal. · Hoist Intressenter AB aviserade i december ett erbjudande om att förvärva hela koncernen. Budet rekommenderas av den oberoende delen av styrelsen. Ett prospekt som beskriver erbjudandet finns utgivet. · Avtalsportföljen uppgick per den 31 december 2003 till 333 MSEK, jämfört med 324 MSEK vid utgången av tredje kvartalet. Av ökningen på 9 MSEK är 6,5 MSEK att hänföra till valutakurseffekter. · Efter utgången av 2003 har en ny typ av kreditfacilitet säkerställts. Stockholm 10 februari 2004 HOIST International AB (publ) Verkställande direktör Staffan Tjus Hoist International AB (publ) Box 7848, S-103 99 Stockholm Tel + 46 8 555 177 90 Fax +46 8 555 177 91 www.hoistkredit.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/10/20040210BIT00400/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/10/20040210BIT00400/wkr0002.pdf Hela rapporten