Erbjudandeprospekt avseende budet på Hoist nu färdigt - information om vissa resultatuppgifter tidigareläggs Med anledning av att Hoist Intressenters erbjudandeprospekt offentliggörs presenterar Hoist International (Hoist) preliminära resultatuppgifter för 2003. Det operativa resultatet för den kvarvarande verksamheten, inklusive koncern- gemensamma kostnader, bedöms uppgå till ca 2 MSEK före poster av engångs-karaktär, jämfört med 3,7 MSEK 2002. Resultatet är i linje med bolagets tidigare reviderade prognos. Kundintäkterna för helåret 2003 för den kvarvarande verksamheten uppgick till 191 MSEK, jämfört med 184 MSEK 2002. Koncernens resultat för 2003 före skatt uppgår till ca 35 MSEK. Det inkluderar ett antal poster av engångskaraktär, bl a försäljningen av de svenska kredit-portföljerna med ett nettoresultat om 61 MSEK, ytterligare kostnader för uppsägningslöner med ca 3 MSEK, avskrivning av balanserade kostnader för en tidigare kreditfacilitet med ca 7 MSEK samt framför allt extra nedskrivningar av vissa portföljer i Tyskland med ca 15 MSEK. Avtalsportföljen uppgick per den 31 december 2003 till ca 333 MSEK, jämfört med 324 MSEK vid utgången av tredje kvartalet. Av ökningen på 9 MSEK är 6,5 MSEK att hänföra till valutakurseffekter. Den rådande tyska lågkonjunkturen och kommande förändringar i sociallagstiftningen gör att Hoists kunders betalningsförmåga troligen försvagas ytterligare under 2004, vilket kommer påverka kundintäkterna och därmed resultatet. Utköpet av några större vinstdelningsportföljer strax före årsskiftet kommer däremot att ge ett positivt bidrag till bolagets resultat under året. Kostnader för en ny intern eller extern lokal organisation för den fortsatta hanteringen av Hoists krediter i Frankrike kan komma att påverka resultatet negativt under det närmaste året. Sammantaget gör bolaget den preliminära bedömningen att koncernens resultat före skatt för 2004 kommer att uppgå till 10-15 MSEK. En ny kreditfacilitet, som bedöms kunna utnyttjas mer fritt och i praktiken även medge en högre belåningsgrad har säkerställts. Arbetet med bokslutet pågår fortfarande och resultatet har ännu ej granskats av bolagets revisorer. Bolaget finner det dock lämpligt och angeläget att i samband med offentliggörandet av Hoist Intressenters erbjudande avisera väsentlig ny information. Mer information om resultatet och verksamheten i övrigt kommer att offentliggöras i bokslutskommunikén, som med anledning av erbjudandet tidigareläggs till andra veckan i februari 2004. Bokslutskommunikén kommer att ha underställts revisorerna för översiktlig granskning. Ytterligare information lämnas av: Staffan Tjus, verkställande direktör, tel: 0708-18 81 65 HOIST - förvärvar och förädlar kreditportföljer bestående av förfallna konsumentkrediter. - har utvecklat ett framgångsrikt koncept för att värdera och återvinna värden ur kreditportföljer. - uppnår genom förhandling med kunden en lösning som ger kunden en möjlighet att bli skuldfri. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/23/20040123BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/23/20040123BIT00400/wkr0002.pdf