Hoist International kallar till fortsatt stämma 8 juli för utdelning av 10 kronor mitten av juli - budplaner från styrelseledamöter ännu ej klara Den oberoende delen av Hoist Internationals styrelse har från styrelseledamöterna Mikael Wirén och Erik Fällström erhållit besked, att budplanerna ännu ej är klara. Den oberoende delen av styrelsen har funnit det angeläget att ändå kalla till fortsatt bolagsstämma för prövning av det förslag till utdelning som skjutits upp vid den ordinarie bolagsstämman den 2 juni. För enkelhetens skull informerar den oberoende delen av styrelsen om kallelsen till den fortsatta bolagsstämman och aktuella utdelningsförslag, samt om status i budplanerna enligt besked från Mikael Wirén och Erik Fällström, genom ett samordnat pressmeddelande. Budplanerna har fördröjts bl a eftersom processen med Hoist Intressenter AB:s inhämtande av kreditlöfte visat sig ta längre tid än förväntat. För närvarande bedöms att pressmeddelande bör kunna offentliggöras före den fortsatta stämman den 8 juli om beslut huruvida uppköpserbjudande på ett avknoppat Hoist Kredit (med den tyska verksamheten) skall lämnas eller inte. Med anledning av detta dröjsmål har den oberoende delen av styrelsen och Mikael Wirén/Erik Fällström i samförstånd enats om följande förslag. Den aviserade fortsatta bolagsstämman sammankallas snarast för prövning av liggande förslag av utbetalning av 10 kr. Kallelsen bedöms vara införd tisdag den 24 juni, varvid avstämningsdagen för deltagande i stämma infaller fredag den 27 juni och den fortsatta stämman infaller tisdag den 8 juli. Som avstämningsdag för utbetalningen föreslås fredag den 11 juli, vilket innebär att utbetalning kan påbörjas onsdag 16 juli. För att skapa maximalt handlingsutrymme för framtiden föreslås också en teknisk justering av föreliggande utdelningsförslag. Det föreslås således att ur fria vinstmedel utdelas 4:60 kr per aktie (i stället för såsom tidigare aviserats 80 öre per aktie), medan den fria fonden ianspråktas med 5:40 kr per aktie (i stället för såsom tidigare aviserats 9:20 per aktie). Härigenom skapas bättre förutsättningar för att vid senare extra bolagsstämma fatta beslut om utdelning av aktierna i Hoist Kredit genom ianspråktagande av den fria fonden, om beslut att gå vidare med budplanerna fattas och får erforderligt stöd hos aktieägarna. Bolaget kan vidare upplysa att tingsrättens i maj meddelade godkännande av upplösningen av överkursfond och del av reservfond nu vunnit laga kraft. Frågor besvaras av Mikael Wirén, styrelseordförande samt en av huvudmännen bakom Hoist Intressenter AB, och av Staffan Tjus, ledamot av ledamot av den oberoende delen av styrelsen samt tillförordnad verkställande direktör. Mikael Wirén, telefon 08-555 17790 Staffan Tjus, telefonl 070-8188165 HOIST - förvärvar och förädlar kreditportföljer bestående av förfallna konsumentkrediter. - har utvecklat ett framgångsrikt koncept att värdera och återvinna värden ur dessa kreditportföljer. - uppnår genom förhandling en lösning som ger kunden möjlighet att bli skuldfri. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/19/20030619BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/19/20030619BIT00630/wkr0002.pdf