Hoist köper 11 000 krediter av GMAC (Opel Bank) i Tyskland

Report this content

Hoist köper 11 000 krediter av GMAC (Opel Bank) i Tyskland Hoist har ingått ett avtal med ett av Tysklands största bilfinansieringsbolag - GMAC, ingår i General Motorskoncernen - om förvärv av en kreditportfölj. Avtalet omfattar en portfölj med 11 000 krediter med en total kapitalfordran om ca 280 MSEK (31 MEUR). Affären ökar Hoists antal krediter i Tyskland med 5 procent. Portföljen övertas i februari 2003 och har ett mindre initialt kassaflöde. -"Ännu en ny affärsrelation för Hoist, denna gång med ett av Tysklands största bilfinansieringsbolag. Omkring 90 procent av konsumenternas nybilinköp är lånefinansierade, vilket gör den här typen av krediter intressant för vår verksamhet. Vi kan konstatera att utbudet av kreditportföljer överlag är fortsatt stort och vi ser goda möjligheter till fortsatta förvärv. Tack vare utvecklade och effektivare arbetsmetoder kommer Hoist inte att behöva anställa mer personal för att hantera de nya krediterna. Därmed kan en positiv resultateffekt av förvärvet förväntas redan under året", säger Hoists VD och koncernchef, Peter Buttenschön. Ytterligare information lämnas av: Mikael Wirén, styrelseordförande, telefon 08-555 177 90. Peter Buttenschön, VD och koncernchef, telefon 08-555 177 90. HOIST - förvärvar och förädlar kreditportföljer bestående av förfallna konsumentkrediter, - har utvecklat ett framgångsrikt koncept att värdera och återvinna värden ur dessa kreditportföljer, - uppnår genom förhandling en lösning som ger kunden möjlighet att bli skuldfri. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/20/20030120BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/20/20030120BIT00800/wkr0002.pdf